Diskuze k článku: Otevřený dopis Ekumenické rady církví

Řidicí výbor Ekumenické rady církví (organizace sdružující křesťanské církve v ČR) zveřejnil otevřený dopis adresovaný veřejnosti, členům české vlády a poslancům Parlamentu České republiky a církvím. Dopis se týká majetkového narovnání státu a církví.

Téma: Církevní majetek - ano či ne?

Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 06. 12. 2010 20:34
Předmět: Církevní majetek - ano či ne?

Navigace: link | přehled | fórum
Objevil jsem na webové stránce www.cirkevnimajetek.cz článek Daniela Kvasničky, který uvádím níže:
"Byl Pán Ježíš Kristus chudým?
Nebyl. Chudým se ale stal. To není naše tvrzení, ale biblické slovo ze druhého dopisu do Korintu, které napsal apoštol Pavel takto: „Znáte přece štědrost našeho Pána Ježíše Krista: byl bohatý, ale pro vás se stal chudým, abyste vy jeho chudobou zbohatli.“ (2. Korintským 8, 9, Přísloví 8, 18) Dal nakonec i svůj vlastní život, tak se dá pochopit souvislost apoštolského slova. Když z něj chtěli lidé v davu dělat automat na rozdávání, ztratil se jim (Janovo evangelium 6, 14). Když si jeho rodáci z Nazaretu dělali nárok na jeho dobročinnost ze sousedských důvodů, odmítl (Lukášovo evangelium 4,16nn).
Představě, že bohatství je nebezpečím pro člověka, lze rozumět. Vidíme v dějinách mnoho příběhů, které podporují takový názor. Nicméně dost příběhů vypráví o katastrofách z chudoby, na to nezapomínejme. Proto ani chudoba není všelékem na bolest duše. Jiné zase Kristus v příběhu chválil za to, že hospodařili a toho, který s penězi ani nepohnul z lenosti a lakoty, toho přísně trestal (Matoušovo evangelium 25. kapitola). Bohatý mládenec (Matoušovo evangelium 19, 21) měl svůj majetek prodat a rozdat chudým a následovat pak Krista. Až v tom následování je tajemství jeho pokoje a úspěchu, protože jemu majetek v následování Krista překážel. Zůstává v platnosti moudré slovo z biblické knihy Přísloví: Vzdal ode mne šálení a lživé slovo, nedávej mi chudobu ani bohatství! Opatřuj mě chlebem podle mé potřeby, tak abych přesycen neselhal a neřekl: "Kdo je Hospodin?" ani abych z chudoby nekradl a nezneuctil jméno svého Boha. (Přísloví 30, 8-9)
Církev může mít majetek. Byl jí svěřen nikoli donátory, ale Pánem Bohem. Prostě Pán Bůh dopustil, aby byla bohatá. Dopustil, aby byla majetku nejednou zbavena a tak může dopustit, aby jím zase hospodařila a dostala tak další šanci dělat to moudře a rozumně. Je pravdou, že ti, jejichž předkové majetek církvi násilně odebírali, zavírali kněží a řádové bratry či sestry ponižovali a věznili, nebudou jásat. Je ale komické, když nám právě tito lidé vykládají Husa, Komenského a čtou apoštoly. Když se zákon o vyrovnání mezi státem a církví nepovede schválit, svět se pro to nezboří. My to dovedeme i bez miliard. Ale dovedli bychom to i s nimi. O tom jsem přesvědčen. Dost textů z evangelií hovoří o tom, jak se má hospodařit s majetkem a penězi, kam peníze patří a kde mají svoje místo. Jejich autorem je Kristus Pán, žádný církevní ideolog. Není třeba se tedy bát o penězích mluvit otevřeně a s bázní před Bohem s nimi hospodařit. Umíme přece mít hojnost i strpět nouzi.
Daleko závažnější je, když se v domácím prostředí usídlí představa, že je naše republika tak chudá, že si už vůbec nemůže dovolit vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi, natož investice do vědy vzdělání či péče o zdraví dětí. Obyčejní lidé už to opakují, protože uvěřili, že stát na to nemá. Vítězství politické poučky „stokrát opakovaná lež se stává pravdou“ nás zasahuje na velmi citlivém místě. Odnaučíme se dávat a v hysteriích po katastrofách si vždy nad SMS zaléčíme jizvy na duši neosobním darem „který nás nezabije“. Pravidelnost, odpovědnost za nápravu křivd a péče o druhé nám však chybí. Dokonce, když si lidé začnou myslet, že jsme tak chudí, že si nemůžeme dovolit investice do vědy a školství, družstva by položilo navracení majetku okradeným rolníkům, nemáme na zdravotnictví a správu komunikací. Tady už lze uvažovat o politické mazanosti. Nechat rozkrást na začátku transformace stovky miliard, rozprodávat nevýhodně to či ono a pak plakat nad chudobou, to nedělají hlupáci, ale přechytralí obchodníci. Moji přátelé létají do Čech učit angličtinu pravidelně rok co rok, namísto své dovolené. A když jsem se jich ptal, co říkají polistopadovému vývoji, odvětili mi, že je zarazilo, jak velice se rozšířila bazénová kultura. Kdekterý dům dnes může vydržovat bazén s mnoha litry čisté vody. Budiž nám to přáno, ale přestaňme s fňukáním a dobře hospodařme! Budeme ze všeho skládat účty. Ne před finančním úředníkem, ale před Pánem Bohem. My nejsme žádní chudáci!
Daniel Kvasnička, 2.5. 2008"
Je to zajímavý církevní vhled na problematiku "bohatství a chudoby církve" v dnešním postkomunistickém a postmoderním Česku. Zvláště mě zaujal výrok "Prostě Pán Bůh dopustil, aby (církev) byla bohatá." Jako protiklad tohoto p. Kvasničkova tvrzení bychom mohli uvést slova sv. Pavla z 1.Timoteovi 6,6-11. Dovolil bych si k úvahám na toto téma přidat i svůj upravený komentář k článku "K otevřenému dopisu Ekumenické rady církví o platech duchovních" - vše bylo uveřejněno na Svobodných protestantských stránkách: http://www.svobodne.estranky.cz/clanky/pomery-v-cirkvi/k-otevrenemu-dopisu-ekumenicke-rady-cirkvi-o-platech-duchovnich.html :
Otázka vztahu novozákonní církve k majetku je velmi zajímavé téma. V souvislosti s požadavkem o navrácení majetku církvím je stále aktuální. Jeden historický precedent v předreformační historii církve bychom tu ale měli - míním ostrý spor představeného františkánů Michala z Ceseny s papežem Janem XXII. o chudobě a majetku církve v 1. polovině 14. století. Františkáni zastávali názor, že to, co k životu potřebují, jim nepatří. Tehdy se do této disputace zapojil i další ze známých františkánů, William Ockham (františkánský mnich a teolog, významný logik, nominalistický filosof a středověký myslitel). A právě jeho, nominalistický, pohled na tuto problematiku je velmi zajímavý. Ockham (stejně jako fratiškáni) rozlišoval mezi "užíváním" a "vlastnictvím" věcí. Podrobně o tomto sporu a Ockhamově argumentaci PROTI vlastnicví píše Petr Bláha ve stati "pozice Viléma Ockhama v boji o chudobu" (míněno - o chudobu církve). Tuto stať vydalo Karolinum, 1994 v rámci knihy "Texty k studiu dějin středověké filosofie". Velmi podnětné čtení!
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 06. 12. 2010 23:03
Předmět: Re: Církevní majetek - ano či ne?

V dopise mě zaujala slova: "…zabavený majetek…pocházel z vůle členů církví zabezpečit existenci církví a jejich působení". Opravdu všechen majetek římskokatolické církve, který jí do té doby historicky patřil, pocházel "z vůle členů"?
Od: Kazatel ČCE Roman Mazur <>
Kdy: 07. 12. 2010 08:53
Předmět: Re: Církevní majetek - ano či ne?

Všechen jistě nee. Ale rozhodující většina určitě ano. Myslím tedy…
Od: Kazatel ČCE Jaroslav Pechar <>
Kdy: 07. 12. 2010 11:04
Předmět: Re: Církevní majetek - ano či ne?

Jde o pozemky, lesy, rybníky… Z logiky tedy věci, které se nedají získat upalováním čarodějnic či prodejem odpustků. Pro srovnání: Když Karel IV založil univerzitu, tak arcibiskup zajistil pro univerzitu nákup prvních statků, z jejichž výnosu pak vycházely stálé důchody pro univerzitní profesory a z vlastních prostředků zajistil prebendu pro mistra teologie. Takhle to fungovalo i v církvi. Panovník nechal založit pro sv. Vojtěcha Břevnovský klášter a klášteru věnoval přilehlé lesy, pole, vesnice… - jako technické zázemí pro zabezpečení chodu kláštera. Majetek organizace se na rozdíl od majetku soukromého nedělí mezi dědice a tak co jednou církev získala, to jí zůstalo.
Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 07. 12. 2010 11:25
Předmět: Re: Církevní majetek - ano či ne?

…a také se kdysi zavedly církevní desátky a odpustky.
Všechny desátky pak v Čechách (i v celém Rakousko-Uhersku) zrušil teprve „Zákon o zrušení poddanských a feudálních povinností“ ze 7. září 1848. http://cs.wikipedia.org/wiki/Des%C3%A1tek
Od: Anonym: Tomáš Molnár <> ( ---.87.broadband5.iol.cz )
Kdy: 07. 12. 2010 11:37
Předmět: Re: Církevní majetek - ano či ne?

Ke kauze tkzv. církevního majetku existuje více právních rozborů, které jsou ovšem někdy dosti protichůdné.
Pro církev, domnívám se, je ovšem přednější než právní rozbor teologické stanovisko, nebo, abychom mluvili přesněji, stanovisko žité víry. Vychází mi pak jiné "právo".
Možná, že bychom si měli položit otázku, zda stávající stav, jakkoli se nám nezamlouvá a ekonomicky se nám jeví jako nedostatečný, není ještě časem milosti, který záhy skončí…
Ale třeba se mýlím.
Od: Kazatel ČCE Roman Mazur <>
Kdy: 07. 12. 2010 13:54
Předmět: Re: Církevní majetek - ano či ne?

Ahoj Tomáši,
koukám, že se potkávám opět "u Adama", tedy u otázky ne(restituování) církevního majetku:-).
Sám za sebe jsem v této věci pragmatik. Na rozdíl od Tebe to nevnímám jako klíčový bod zápasu o naši křesťanskou hodnověrnost, myšlenka, že se pro jednou svezem s katolíky pro nějaké peníze mě neděsí. Když politicí dají…
Stejně tak mě ovšem neděsí ani myšlenka na naprostého samofinancování církve. Umím si představit, že si v krajním případě třeba najdu i jiné zaměstnání, a budu svůj sbor podporovat jinak než duchovenskou prací. Ruce, nohy i hlavu mám dosud zdravé a Pánu Bohu se dá sloužit i jinak než farářováním. Když politici nedají…
Nejhorší je podle mně současná nejistota: Chystat se na samofinancování? Nebo se chystat na to, že dostaneme restituce? Aktivitu našich církevních představených vnímám především v tomto kontextu jako moudrou, protože se snaží věci rozhýbat k nějakému řešení.
Od: Anonym: Zbyněk217.117.213.--- )
Kdy: 07. 12. 2010 20:26
Předmět: Re: Církevní majetek - ano či ne?

,,Lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše´´…
Od: Kazatel ČCE Jaroslav Pechar <>
Kdy: 08. 12. 2010 09:01
Předmět: Re: Církevní majetek - ano či ne?

Jen pro informaci z včerejšího jednání vlády: Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 566/2006 Sb., o úhradě osobních požitků duchovních církví a náboženských společností, ve znění nařízení vlády č. 132/2009 Sb. č.j. 892/10 (Předkládá: ministr práce a sociálních věcí) Výsledek jednání vlády: staženo http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/tiskove-zpravy/vysledky-jednani-vlady–;7–prosince-2010-78777/