Aktuálně v ČCE

Co hýbe s ČCE...

Odpověď na příspěvek: Re: Trojjediný Bůh

Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 07. 03. 2020 09:24
Předmět: Re: Trojjediný Bůh

Neustále se vracíte k tomu, že nějaké věci kdysi pro nějaké lidi strašně moc znamenaly, že jisté záležitosti opentlily zástupy velkou vroucností. Že kněží četli lekcionář a modlili se emocionálně breviář. Že jisté omyly a víry a pověry pro nějaká staletí (temná staletí, jak víme z dějin) tuze mnoho kulturně znamenaly a proto je máme držet v úctě. - Mám za to, že se s tímto omylem v evangelickém prostředí také nejednou setkávám. S přesvědčením, že když něco pro nějaké lidi tuze moc znamená, že to je už jenom tím povýšeno na cenné, na relevantní.
Je snadné si vzpomenout na kdeco, co sice pro mnohé a pro zástupy hrálo kdysi velkou cenu, ale ničivost toho bije zároveň do očí. Každý z nás slyšel senilní uslintané starokomunisty a starobolševičky básnit o tom, jak to bylo za jejich mládí v padesátých letech krásné. Kolik bylo lásky, porozumění, obětavosti, budování přehrad, továren a elektráren. Jak moc pro výsek jejich generace znamenaly tyto věci opentlené marxistickými a humanistickými mýty. - Jak to bylo všechno krásné! Nu, pokud jste neměli to neštěstí, že jste se nenarodili v kádrově závadné rodině, že jste nebyli věřícími katolíky nebo sociálními demokraty nebo jste nekonzumovali závadné umění nebo jste se někde moc nerozkecali a nesemleli vás ti nadšenci do kuličky.
Podobné využití a zneužití nerefletované emocionality nabarvené na vznešeno se dopátráme samozřejmě i za jiných nepěkných režimů, i za nacismu, i ve středověku, i za Pinocheta, nač si vzpomenete. To, že pro někoho znamená po lidsku jistá ideologie, jistý světonázor, jistá etika a praxe strašně moc a je ochoten jí obětovat sebe nebo i život - to byste měl, domnívám se, nahlížet střízlivě, poučen protestantskou antropologií, vědom si lidského sklonu ke zlému. Nevím, jestli to není nějaký pietistický nešvar, oceňovat tolik samotné nadšení, zaujetí, vroucnost, bez ochoty vzít v úvahu kontext důsledků i rozpornost podobného počínání.
"Z každé teologie, pokud byla vlivná, mohly vyplynout zároveň nepříznivé až drastické historické důsledky. Jestli vás napadne opačný příklad, napište." Nenapadají mě například žádné významné kulturní a dějinné škody, které by mohly spočívat za teologií liberální, existencialistickou, postmoderní. Víte o nějakých podobných? Shořel kvůli liberálním teologům nebo kvůli Jaspersovi někdy někdo na hranici?
V posledním odstavci jste nám tady zazpíval hymnus na patristiku a na Augustina, ve které jste dokonce vzal jméno Boží nadarmo, aniž byste nám cokoli určitějšího o tomto řekl. V čem je užitek patristiky a Augustina dnes. Prostě je patristika krásná, inspirativní a báječná, povíte nám - a každý rozumný člověk v této místnosti to přece musí naznat! Akorát nevíme v čem. Vás vůbec nenapadlo, že jsem třeba Augustina a patristiku také četl nebo musel číst, třeba i více než vy (těžko to zjistit). A opravdu bych těžko vysvětloval našemu současníkovi, proč by ji měl číst i on a jakou by v nich měl najít inspiraci. Augustin je pravděpodobně docela zajímavý tím, jak v Obci Boží a obci lidské ihned zamítá, že by na tomto světě někdy mohlo světskými prostředky zvítězit a být tu určující Kristovo učení. V tomto světě bude pravých Kristových učedníků jen menšína a o Kristově pravdě rozhodne až Poslední soud, ne věci tohoto světa. Rozhodně tím představuje inspiraci pro sekularismus a křesťanské nestrachování se před sekularismem. Ale kdo čte epištoly Nového zákona pozorně, vidí tu už dost dobře vyložené tyto motivy. Jinak je Augustin hlavně cenným poučením o síle neuróz, kryptosexuálních běsů, totalitářských manýrů, polemické nechutnosti a nečestnosti, ochoty k perzekuci a zároveň ochoty akceptovat davy takové, jaké jsou a pracovat s nimi a jejich barbarstvím. Je to Velký Inkvizitor. Patristika sama také těžko může mít nějakou cenu pro toho, kdo není specializovaný mediavelista. Mohl bych se rozplývat nad tím, jak úžasná je různá hudba, o které jste vy nikdy neslyšel a rozhodně ji k životu nepotřebujete, nebo různé filmy a knihy. Augustin nebo patristika těžko mohou představovat nějaký privilegovaný kulturní statek, který by měl důvodně znát a respektovat každý.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód