Odpověď na příspěvek: Re: lesk a bída tradična

Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.static.bluetone.cz )
Kdy: 21. 01. 2023 13:48
Předmět: Re: lesk a bída tradična

Kazatel ČCE Aleš Wrana napsal(a):
 Jen k bodu 3., který mě nejvíce zajímá. Ale ani tady nemám teď moc času věci  naformulovat, omlouvám se, třeba se k tomu vrátím po pár dnech: vím, jak  divně to zní, když by církev říkala, že zná a má věci, kterým mimocírkevníci  nemohou rozumět. A vím, jak by takové skrývání mohlo být zneužitelné, to  popisujete velmi dobře. Přesto si stále myslím, že některé věci mohou dobře  sdílet jen insideři, např.: manželství je jen mezi mužem a ženou, má smysl  se pro někoho obětovat, pojídáme Kristovo tělo, máme být stále jako děti  atd.
To se nám ovšem notně posunul nejen důraz, ale i samo téma. Od „kritika církve, pokud ji říkají křesťané v mimocírkevním prostředí, (mi) zní většinou falešně“, a pohrdavé výtky pozérství (kázání a celý NeKostel se prý domnívá, že si „body nažene kritikou církve“) se dostáváme k poukazům na údajné církevní „mystérion“ a před světem skrytý poklad víry. Posunul jste se k: „…některé věci mohou dobře sdílet jen insideři, např.: manželství je jen mezi mužem a ženou, má smysl se pro někoho obětovat, pojídáme Kristovo tělo, máme být stále jako děti atd….“ Má zkušenost s církví je dlouhá a závažná – a nikdy jsem během svého insiderství nezahlédl nic, co by nasvědčovalo, že „manželství je jen mezi mužem a ženou“; kde je chyba? A pokud je k pochopení této „pravdy“ zapotřebí zkušenosti s církví, pokud je zapotřebí být v církvi insider, abychom to takto uchopili, proč zároveň církve a církevníci v takové míře požadují, aby se před touto jakousi jejich insiderským a bez církevního insiderství údajně nedostupným poznáním sklonil i svět venku za církevními vraty? Proč se tolik církevníci tolik dožadují politiků a volí politiky, kteří chtějí blokovat legislativní umožnění stejnopohlavního manželství i z hlediska sekulárního práva, i pro ty, kteří s církví nemají a nehodlají mít nic společného? Jak zpívá Jan Spálený - „asi v tom bude nějakej háček“. Pokud jde o další vámi vyslovované směry poznání (má smysl se pro někoho obětovat, máme být stále jako děti), tak jsem si za dob svého insiderství v církví povšiml mj. toho, jak jsou tyto ideje nejednou zneužívané, instrumentalizované anebo prostě vedoucí ke zhola neautentitickým, nepřesvědčivým výsledkům: zhusta stejným nebo horším, než jak se to daří těm, kteří církevními insidery nejsou a nikdy nebyli.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód