Téma: Mešita v Brně

Od: Anonym: David---.karneval.cz )
Kdy: 28. 07. 2009 23:08
Předmět: Mešita v Brně

Navigace: link | přehled | fórum
Muslimové v Brně projevili zájem o stavbu nové, větší mešity. Návrh ostře odmítli křesťanští demokraté s odvoláním se na staleté tradice českých zemí. Jejich postoj mi přijde hloupý, brněnští muslimové si dle mého mohou postavit větší mešitu, pokud jim ta stávající již velikostí nestačí. Jsem ale z Teplic a pamatuji si, jaký odpor ve společnosti, i mezi křesťany, vyvolaly před několika lety úvahy o stavbě mešity u nás. Zajímalo by mě, jak se na to dívají ostatní evangelíci, mám pocit, že církev k tomu oficiálně nic neřekla.
Od: Uživatel Evangnetu Tomas Cvrcek <>
Kdy: 29. 07. 2009 14:00
Předmět: Re: Mešita v Brně

Mam za to, ze se na tuhle vec vztahuje princip svobody vyznani, kterej je zakotvenej v nasem ustavnim poradku. Co vic je k tomu potreba dodavat?
Tomas C.
Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 29. 07. 2009 14:28
Předmět: Re: Mešita v Brně

Podle mého snad jen ze strany církve(-í) muslimům nějak dát najevo (jak to tuším vyjádřili i němečtí evangelíci ve spisu Klarheit und gute Nachbarschaft), že když už si staví mešitu, na což mají díky zmíněnému principu právo, mohli by také nějak kriticky promýšlet vlastní tradice, konkrétně třeba to, že křesťanům v islámských zemích takové právo příliš dopřávano není.
Od: Anonym: David---.karneval.cz )
Kdy: 29. 07. 2009 19:21
Předmět: Re: Mešita v Brně

"když už si staví mešitu"
No jenže v ČR právě tohle není vzhledem k postojům většiny obyvatelstva vůbec jednoduché (viz ty Teplice). V Německu jsou mešit stovky a ani si nedovedu představit, že by nějací představitelé CDU-CSU začali pořádat populistické křížové výpravy proti stavbám mešit ve stylu našich lidovců (např. náměstek brněnského primátora Daniel Rychnovský v rozhovoru pro ČT24 o islámu prohlásil, že nechce, aby se tenhle fenomén u nás rozšiřoval, a proto stavbu mešity odmítá). Tudíž by bylo na místě zvážit, zda by nebylo vhodné české muslimy v jejich úsilí o stavbu svatostánku spíše podpořit. Když už tedy je náboženská svoboda tím rodinným evangelickým stříbrem…
Od: Anonym: Rudolf Bobira---.194.net-connect.cz )
Kdy: 10. 08. 2009 08:19
Předmět: Zajímavé video

http://www.youtube.com/watch?v=UTzEpt49yeU&;eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eloupak%2E
Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 10. 08. 2009 16:52
Předmět: Re: Zajímavé video

Ano zajímavé. Ještě zajímavější by však bylo vědět, kdo taková videa točí, rozšiřuje a s jakou ideologií, popř. theologií přichází. Soudě podle některých komentářů pod tím videem, to asi něco příliš konstruktivního nebude…
Od: Kazatel ČCE Jakub Dvořák <>
Kdy: 10. 08. 2009 17:26
Předmět: Re: Zajímavé video

Souhlasím. Video je minimálně na hranici právní únosnosti, před ní se drží jen díky alibistickým náznakům čehosi neurčitého - plané výzvy typu "je čas probudit se", nebo "je čas pro akci" jsou toho druhu, za něž si může kdokoliv dosadit cokoliv, jejich emisar pak může tvrdit, že "to tak nemyslel". Jde o zcela evidentní vyvolávání xenofobie.
Jako všechny podobné bláboly jde o přemíru nahromaděných statistických dat, která z pozitivního (neověřitelného) sběru nepozorovaně přecházejí do prognóz. Jako každá prognóza jsou především z prstu vycucané, počítají s tím, že křesťanská i muslimská víra se šíří jedině a zaručeně biologicky, což ani v jednom případě neplatí.
Věřící člověk, kterému nejde tolik o zachování kultury, nýbrž věří v Boží království a schopnost Pána je prosadit, by se rozhodně ničím podobným znepokojovat neměl nechat. Rozhodně ne tak, aby to ospravedlňovalo zneužití politické moci k ochraně křesťnství a k potlačování práv a svobod našich bližních.
Autorovi nějak uniklo, že kultura není věčná že se mění, že nejen naše děti budou žít v jiné kultuře než my, ale ani my nežijeme ve stejné kultuře jako naši rodiče, třebaže jsme nezměnili nějak podstatně bydliště. Ostatně nežiji ani v "kultuře", do které jsem se narodil, a Bohu díky za to!
Víra je sice kulturní fenomén, tedy spíš způsoby projevů a prožívání, ale není produktem kultury a není na ni ani závislá. Naším posláním není skanzenizace jakékoliv kultury.
Chce-li člověk pro šíření křesťanství něco udělat, pak jedině podle své víry poctivě žít, vydávat o ní svědectví, které, podložené životem, může být věrohodné (to ovšem nezaručuje, že bude přijaté). Naše kultura však dávno není křesťanská, leda vzpomínkou. Už dnes jsme minoritou, nikoliv v moři islámu, nýbrž bezvěrectví či nezávazného koketování se vším možným.
Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 10. 08. 2009 18:09
Předmět: Re: Zajímavé video

Vážený bratře, souhlas s celým vaším příspěvkem kromě posledního odstavce. Ano, naše kultura není již tak křesťanská, jako byla v minulých staletích, kdy společnost splývala s tou kterou na určitém teritoriu dominantní církví, spojenou s tím kterým trůnem. A doufejme, že tomu již tak nikdy nebude. Myslím, že skutečně křesťanská kultura je teprve před námi (můžeme li doufat v "kousek" dějinně imantentní eschatologie). A možná je k objevení právě v onom současném "moři bezvěrectví a koketování se vším možným". Bezvěrectví tu bylo je a bude. Církve podle mého soudu však budou o to věrohodnější (jistě ne automaticky, pohoršení kříže tu bude vžy…), když se budou kriticky a theologicky fundovaně zabývat právě oním "vším možným",, s čím dnes lidé (často i církví) koketují (ideologiemi, novými náboženskými hnutími, náboženstvími, současnou masmediální kulturou). Možná pak hlouběji porozumí vlastní tradici, neboť by církvi to "vše možné" mohlo pomoci znovuobjevit něco zapomenutého (jak už tomu ostatně v dějinách církve bylo), něco, co právě "postmoderní člověk" postrádá a kvůli čemu mu křesťanská víra připadá irelevantní. První vlaštovky už tu jsou: marburský luterský systematik H. M. Barth napsal domgatiku, kde se snaží o hlubší pohled na evangelickou víru v pohledu světových náboženství a sekulárních ideologií. Doporučuju. zdraví jš.
Od: Kazatel ČCE Jakub Dvořák <>
Kdy: 10. 08. 2009 18:20
Předmět: Re: Zajímavé video

Nějak mi uniklo, s čím to v tom odstavci nesouhlasíte?
Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 10. 08. 2009 18:24
Předmět: Re: Zajímavé video

S termínem "moře bezvěrectví". Je podle mého soudu příliš nejasný a paušální. Připouštím, že jsem se vás měl asi nejdříve zeptat, co tím vlastně myslíte. :-)
Od: Kazatel ČCE Jakub Dvořák <>
Kdy: 10. 08. 2009 18:31
Předmět: Re: Zajímavé video

To ano, ale odpovědět na to by už bylo mimo téma tohoto vlákna. Spokojme se alespoň se zjištěním, že křesťanství nepředstavuje možná ani pro církevní lid společné paradigma, že možná ani není třeba konstruovat takové paradigma pro výklad světa na základě nějakého náboženství, že je to nakonec něco, co v Evropě dostane často i muslimy. Je např. velmi zajímavé, že mnozí "islámští teroristé" nebyli ve skutečnosti vzděláni ve svém náboženství a až na nějaký kritický životní okamžik svojí vírou nikdy před tím nežili, užívali si plnými doušky civilizace, jíž pak vyhlásili válku. Ale říkám, to už je mimo téma, zda si smějí či nesmějí u nás mohamedáni postavit mešitu.
Od: Anonym: Rudolf Bobira---.194.net-connect.cz )
Kdy: 12. 08. 2009 08:01
Předmět: Re: Zajímavé video

Že by jen náhoda blábolů ? http://eretz.cz/content/view/9003/41/
Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 12. 08. 2009 09:08
Předmět: Re: Zajímavé video

No a co jako? I kdyby byla pravda, že počet muslimů v západním světě narůstá (což asi pravidvé je), tak co? S čím přicházíte, bratře, proč to sem dáváte, co je vaše message?
Od: Anonym: David---.karneval.cz )
Kdy: 29. 07. 2009 19:07
Předmět: Re: Mešita v Brně

Tak jednoduché to není. Na každou stavbu musíte mít od města povolení a třeba v případě Teplic zastupitelstvo po protestech občanů (mmj. i křesťanů) stavbu zamítlo, i když ji z počátku podporovalo.
Otázkou je, jak by se v takových situacích měli zachovat křesťané. Měli by podporovat i reálné naplnění práva na svobodu náboženského vyznání pro české muslimy (nikoho takového jsem nezaregistroval), nebo by měli (jak se o to snaží nyní brněnští lidovci) bránit šíření cizího náboženství s odkazem na křesťanské tradice Česka, nebo se prostě jen připojit k většinové populaci a jejím obavám z islámu (případ velké části teplických křesťanů)?
Od: Uživatel Evangnetu Tomas Cvrcek <>
Kdy: 29. 07. 2009 21:02
Předmět: Re: Mešita v Brně

Pokud ponecham stranou samotnou existenci statni buzerace ve forme stavebniho povoleni na cokoli, pak se domnivam, ze bychom je meli podporit. Proste, svoboda vyznani je svoboda pro vsechny. I my evangelici jsme kdysi byli v situaci podobne mensiny, takze bychom snad pro situaci muslimu meli mit pochopeni. Zrovna jsem cetl na lidovkach.cz komentar Bohumila Dolezala (coz je snad tusim primo evnagelik) a ten tu iniciativu jihomoravskych lidovcu dost kritizuje. Ja s nim souhlasim.
Tomas C.
Od: Anonym: Luboš Tefr---.rsd.cz )
Kdy: 30. 07. 2009 16:00
Předmět: Re: Mešita v Brně

Vážený pane, važte slova. Kdyby neexistovala ta státní buzerace při stavebním povolení (a odstranění stavby), tak už ta mešita i s minaretem dávno stála a na místě dnešního Červeného kostela.
Od: Kazatel ČCE Jakub Dvořák <>
Kdy: 31. 07. 2009 20:00
Předmět: Re: Mešita v Brně

Především ke stanovisku ČCE ke stavbě mešity v Teplicích: souhlasím s tím, že ČCE k tomu původně stanovisko nevydávala. Když se ovšem do věci zapletl náš farář, vydat stanovisko už musela, a vydala:
Stanovisko ke stavbě mešity v Teplicích:
Synodní rada ČCE se ztotožňuje se základním zákonem, listinou práv a svobod, která zaručuje svobodu náboženského přesvědčení i výkon náboženského obřadu každému občanu. 29. synod přijal Prohlášení proti rasismu, nacionalismu a xenofobii. V tomto dokumentu je odmítnuta každá forma diskriminace. V závěru se píše: "Náš stát je založen na občanském principu. Nepatří pouze Čechům". To znamená také, že nepatří pouze křesťanům. Z těchto důvodů a především ze samotného Kristova evangelia, které vede ke svobodě a úctě k bližnímu, došla SR ČCE k přesvědčení, že není žádného důvodu, proč by islámští věřící nemohli vystavět v Teplicích v Čechách své bohoslužebné centrum - mešitu. Od člena islámského náboženského společenství očekáváme stejnou míru tolerance vůči křesťanům i členům jiných náboženských společností.
Pavel Smetana, syn. senior; Zdeněk Susa, syn. kurátor
(EČČB 2/1996; PROTESTANT 1/1996; ETKJ 5/1996)
Troufám si dodat, že mimořádně vyspělé, narozdíl od stanovisek jiných církví které se k tomu tenkrát vyjadřovaly, nepodmiňovala dodržování práv a svobod občana v naší zemi dodržováním téhož v zemích cizích.
Obecně vzato jsem toho názoru, že když se křesťan bije za lidská práva, neměl by mít na mysli ředevším svá a svého vyznání. Není nutné muslimy podpořit ve stavbě mešity, určitě však v jejich právu si ji bez zbytečných obstrukcí (stavební povolení není buzerace, to má dost dobré důvody, ale rozebírat je, k tomu zde není prostor ani důvod) postavit, to musíme. Pravost víry se nesmí spojovat s politickými nástroji. Stát nesmí rozhodovat, která víra je pravá či nepravá. Jisté ovšem je, že i stoupencům různých vyznání musí určit pravidla hry. Mezi nejvýznamnější z nich patří právě ochrana jejich práv a svobod, tedy že naši čeští muslimové nesmějí bránit svobodám křesťanů a obráceně. To jsou naše mravní maximy, těch se my musíme držet. Musíme se zastávat též práv svých bratří v zahraničí, ale ne tím podmiňovat jejich dodržování u nás.
Od: Anonym: neislám---.raabnet.net )
Kdy: 07. 02. 2011 18:40
Předmět: Re: Mešita v Brně

"…Od člena islámského náboženského společenství očekáváme stejnou míru tolerance vůči křesťanům i členům jiných náboženských společností…" - a to je ten problém. Tedy dobrá. Ať si svouji mešitu postaví. Ale s tím, že slíbí a dodrží, že pokud se k nám jednoho krásného dne začnou chovat jako vlci, tak si sbalí svých pět švestek a půjdou odkud přišli. To se nám pak ale tak akorát vysmějí do obličeje, že jo. Což nevíte, jak se islámisté chovají ve světě? Nesledujete zprávy? Jste hodní až blbí.