Diskuze k článku: Dobrá evangelická kázání 2 – Michal Šourek

Pietističtí či evangelikální kazatelé jsou v ČCE často podceňovanou menšinou. Důvody jsou zřejmé: nabízejí řešení, která se teologicky vzdělané většině kazatelů zdají příliš jednoduchá: pravda je v Bibli prostě napsána, člověk se má utéct do svého srdce, padnout na kolena před křížem a hotovo. Přesto jsou kazatelé, kteří tuto naléhavost představují zraleji, v podobě jazykově i teologicky rozvinuté a mnohotvaré.


Téma: zrnění

Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.static.bluetone.cz )
Kdy: 14. 03. 2024 09:06
Předmět: zrnění

Navigace: link | přehled | fórum
Hyperkritičnost je neproduktivní, toto si beru z našeho předchozího dialogu. Nemá smysl zastírat, kolikrát jsme všichni víceméně dobrovolně poslouchali kazatelské promluvy mnohem ostudnější úrovně než tyto. 
A předkládám tu ještě citelně subjektivnější, než je cokoli, co jsem tu kdy napsal, pochybnosti. Nedovedu si moc představit, že podobné jazykové, antropologické a myšlenkové pentlení nad převážně starozákonními pasážemi někoho může "přivést k uvěření". Rozumějme ke snaze prohlubovat svůj život s Bohem ve světle podobných výkladů. Od doby, kdy jsem se trochu setkával se synagogálními promluvami a rabínským diskursem, nemohu setřást vnímání křesťanského kázání na starozákonní text jako absurdního hybridu. Zvěstí o následování Krista to v zásadě není, nemůže být a s judaistickým výkladovým elánem plným mystéria nepřítomného a nezpředmětnitelného JHVH, k němuž ukazují stopy v textu zaváté, to také nemůže soutěžit. Pochybuji, že vize života (nového života?) nastolovaná v uvedených kázáních je pro někoho zvnějšku i zevnitř společenství natolik lákavá, že se touto cestou vydává. 
Metodologické postuláty Šourkových kázání, jak je předkládá autor referátu, by byly lákavé k prodiskutování, ke značně neuctivému prodiskutování - protože ale tyto postuláty nepředkládá, přinejmenším v explicitních citacích, sám kazatel, je třeba se pojmenovávání tohoto problému vzdát. Bylo by to pojmenovávání přes hlavu zde probíraného kazatele. Úvahy o inspirovanosti Písma a biblického kánonu, o tom, že "pravda je v Bibli prostě napsána, člověk se má utéct do svého srdce, padnout na kolena před křížem a hotovo", nepřítomnost otázky po statusu starozákonního textu a jeho vztahu k Církvi Kristově, výpovědní hodnota nějakých etických a léčitelských příběhů z Knih Královských - k nasvěcování těchto hnízd témat a otázek dojde v českých protestantských církvích v nejlepším případě za šest století.
Autora zde probíraných kázání jsem také před časem zaregistroval mezi signatáři "Dopisu 77" - https://dopis77.cz/predstavitele-cirkvi-se-ve-spolecnem-prohlaseni-postavili-za-manzelstvi-muze-a-zeny/ . Podepisování podobných věcí rozhodně neposiluje můj respekt ke kazatelově bohoslovecké hloubce.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 15. 03. 2024 15:29
Předmět: Re: zrnění

Ano, jsou různé způsoby vztahování ke Starému zákonů. I tento má dlouhou tradici, v Michalově pojetí je poctivý. Respektují, že vás více oslovují jiné.