Odpověď na příspěvek: Re: vojenštní kaplani

Od: Kazatel ČCE Filip Keller <>
Kdy: 26. 06. 2009 13:45
Předmět: Re: vojenštní kaplani

Když jsem byl jako student teologické fakulty na vojně (po revoluci), měl jsem být po přijímači přeložen. Přišel za mnou velitel praporu a s odkazem na můj studijní obor pravil: "sám jsem se s kaplany nesetkal, ale od kolegů vím, že s nimi mají dobré zkušenosti. Chtěl bych, abyste tu zůstal." - to jen drobná ilustrace k uvažování jednoho (vlastně více) vojáků z povolání.
Že si na proti tomu vojenský kaplan neumí obhájit, proč tam vlastně je, je hloupé, ale není to argument (jako ani moje ilustrace).
Souhlasím s tím, že je vojenské prostředí specifické, ale podobně specifická jsou i jiná podobná prostředí. Co třeba věznice? To přece ale neznamená, že od toho dáme ruce pryč, abychom se "neušpinili".
Byl jsem ve válečné lodi, která kotví na Temži v Londýně a funguje jako muzeum. Mám trochu technického ducha, tak mne zaujalo, jak se konstruktéři snaží využít každý prostor, vtěsnat tam vše potřebné, ale jen to nejnutnější. Vejít se tam ovšem taky "musela" kaple a to nikoli jen tak někde ve třetím podzemí, ale na dostupném místě. Ti, kdo loď konstruovali a kdo jí veleli si zjevně uvědomovali, že i vojáci mají své duchovní potřeby.
Místní synodní seniorka vyprávěla o jednom faráři zdejší reformované církve, který na nějaké takové lodi v nějaké válce byl (bohužel si nepamatuju, kdy a kde). Loď byla zasažena a začala se potápět. Části posádky se podařilo zachránit. Někde dole ovšem zůstali zranění na marodce. Přes odpor velitele si kaplan vynutil, že ho tam dolů spustili. Řekl, že když není šance dostat je ven, musí tam být on s nima až do konce… - zas jen ilustrace.
Bylo by moc prima, kdyby armády být nemusely. Dokud jsou, tak tam maj být i kaplani.
Kaplani v nemocnicích jsou, je jich několik i z naší círve, koncepcí nemocničních kaplanů se tuším zabýval i letošní synod. Samozřejmě mají být i v nemocnicích. Nevidím to jako otázku buď a nebo.