Systematické otázky


Odpověď na příspěvek: Re: Prvotní hřích trochu jinak

Od: Anonym: Jiří Deštenský <> ( ---.karneval.cz )
Kdy: 15. 04. 2008 15:57
Předmět: Re: Prvotní hřích trochu jinak

No, konečně jsi šlápl trochu do živého. Než se do diskuze přihlásí nějaký liberální křesťan, dovolím si jenom maličkou glosu. Nevím jestli si uvědomuješ na jak tenký led si šlápl, ale pokud připustíme meraforickou formu jednoho textu v bibli, stane se to, ať se to někumu líbí nebo ne, precedentem pro další výklady. Vždy pak může někdo namítnout - když to tedy s tím rájem nebylo tak doslova jak nám to církev celá staletí tvrdila, jak pak máme věřit, že s tím Ježíšem je to tak, jak to popisuje bible? A vykladač bude mít plné ruce práce aby přesvědčil (podaří-li se mu to vůbec) zvídavého posluchače, že Ježíš byl skutečně vtělený Bůh a ne jenom mudrc. Už jenom fakt, že datování (i když přibližné) Ježíšova narození se překrývá se starými důležitými pohanskými svátky, které bylo nutné potlačit něčím významnějším, dělá církevní autoritě doslova medvědí službu. Nehledě na to, že samotný vznik církve, tak jak ji známe dnes, byl výsledek urputného mocenského boje několika křesťanských proudů. Není vůbec od věci ptát se, jak vypadalo křesťanství v bezprostředním okruhu Ježíšově. Kdo byl ve skutečnosti? Není jeho odkaz poněkud jiný, než jak ho přetvořila církev k obrazu svému? Cituji: "Není to spíš tak, že Ježíš nespasil celý svět, ale přinesl jen možnost spásy? Spásy, které může člověk dosáhnout, když se drží Ježíšova učení a žije podle něho? Není to spíš tak, že "spasit" se musí nakonec každý sám? Není to spíš tak, že Ježíšovo poselství je velmi intimní záležitostí, které by sice mohla církev zprostředkovat (kdyby se sama doopravdy Ježíšova učení držela), ale rozhodně církev nemůže (jaksi automaticky) zajistit člověku "spásu"? Nespočívá Ježíšovo vykupitelství v tom, že Ježíš dal lidem jakýsi návod, podle kterého se dá dospět (asi spíš za více životů) ke "spáse", tedy do stavu, kdy se už člověk naučil všemu, čemu se naučit měl? V tomto kontextu je pak třeba vznášet ottazníky ve věci kanonizace biblických knih, zejména Nového zákona a rovněž nad pozdějšími redakčními úpravy biblických textů v zájmu v tehdejší době již oficiální církve, které jsou dnes již nadevší pochybnost.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód