Systematické otázky


Odpověď na příspěvek: Re: Prvotní hřích a Kristus

Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 12. 04. 2010 03:21
Předmět: Re: Prvotní hřích a Kristus

Církev(církve) se k těmto věcem samozřejmě mnohokrát vyjádřily: v konfesích, v dogmatikách, v katechismech atd. Kupte si v Kalichu (jste li z Prahy) (půjčte si) např. 4 vyznání, knihu z 50.let, obsahující 4 vyznání, k nimž se ČCE hlásí (Augsbuské,Helvétské, Bratrské, České), plus vyznání staré církve. A nebo třeba Knihu svornosti (Lutherské vyznavačské spisy).
Jinde (v dogmatikách; bohužel v Čechách zde moc evangelických dogmatik nemáme, ty se zde příliš nepíšou, zato v Německu ano;v čj namátkou k dispozici: H.G. Pöhlmann-Kompendium evangelické dogmatiky, Jihlava, 2002; Daniel L. Migliore, Víra usilující rozumět. Úvod do křesťanské teologie, Jihlava, 2009) byste se zase dočetl, že problematika spásného významu Kristovy smrti je jedno z nejobtížnějších témat křesťanské věrouky. V dějinách křesťanského myšlení se objevilo mnoho pokusů, jak porozumět tomu, že Kristus umřel za/pro nás. Tato mnohost interpretací také znamená/svědčí o tom, že věroučné/vyznavačské výpovědi (jako ostatně všechny výpovědi) mají jisté interpretční pole: absolutní jednoznačnost, absolutní interpretace je fundamentalisticko-pozitivistická iluze. Jde však o to (a to je úsilí každé dobré theologie), toto interpretační pole neopustit, pokud se tak stane, to už se nacházíme na území, které naši otcové nazývali hereze či kacířství. (A mnoho intepretcí spásného významu Kristovy smrti je podle mého soudu za za hranicí tohoto pole, třeba ty, co tvrdí, že Kristova smrt neměla žádný spásný a zástupný význam, že se nám jen ukazuje, že a jak byl Ježíš byl věrný své věci a že a jak my lidé jsme hříšní/tyto významy se s křížem také spojují, ale nejsou jeho centrálním "poselstvím".)
A já jsem přesvědčen, že ovšem není žádné kacířství tvrdit, že fyzická smrt (a všechna konečnost) NENÍ důsledkem jakéhosi prvotního hříchu spáchaného kdysi kdesi v těchto dějinách, kdy fyzické smrti údajně nebylo. To je ABSURDNÍ. Stejně tak absurdní jako věřit, že země je plackja či je stará 3000 let (Už jsem o tom zde psal/už se o tom psalo jinde). Věřím, že Kristovo spásné dílo (kříž/vzkříšení) nemá na naši fyzickou smrt vliv v tom ohledu, ŽE fyzicky nezemřeme; věřím, že má na ni vliv v tom, JAK zemřeme a co nás čeká "potom". A také vliv na to, že ty důsledky té duchovní smrti přestanou ovládat ten náš obyčejný život v těchto našich dějinách, v nichž je nám zatím dáno být a kde se musíme potýkat se svou konečností (=fyzickou smrtí) a také zlem, jejichž původ nikdy uspokojivě nevysvětlíme.
Zdraví J.Š.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód