Systematické otázky


Odpověď na příspěvek: Výborně

Od: Anonym: Tomáš Pavelka <> ( ---.185.broadband4.iol.cz )
Kdy: 21. 10. 2006 12:12
Předmět: Výborně

Milý Letocho,
děkuji za jeden z nejkrásnějšík příspěvků, který jsem zde kdy četl! Opravdu jste mne potěšil. Jen jste možná měl projevit větší katechetickou trpělivost - Athanasiovo vyznání, na rozdíl od Apoštolského nebo Nikajského - není užíváno při bohoslužbách a tak je otázka, musí-li je věřící utně znát. Zvolil bych tedy možná tón méně polemický.
Nicméně, že je Syn od věčnosti, o tom svědčí celé Písmo. Vzpomeňme jen Spor o snovství Davidovo, výrok "dříve než byl Abraham, já jsem", prolog Janova evangelia atd. Svědectví Písma by mělo stačit, theologie je vlastně jen jako stručné a sytematické vyjádření toho nejpodstatnějšího z něj. Je zarážející, že v "písmácké" církvi má svědectví Písma tak malou váhu, ale to už je jiná otázka. Milým debatérům - ano, že je Syn stvořen je skutečně nauka Svědků Jehovových.
Líbí se mi také vaše formulace "církev předkládá k věření". Protože tak tomu bylo od počátku. Již ženy, které přišly od hrobu, řekly: "Pán byl vzkříšen" a to šlo buď jen přijmout, nebo odmítnout. Stejně tak později apoštolové. Na nějaké vlastní představy není místo. Jak správně pochopil Kant, tradiční křesťanská víra je "fides imperata" - přikázaná víra. Dobře to shrnuje Augustin, když říká: "Porozumění je odměnou víry". Nejdříve spásnným pravdám věříme, jejich postupné chápání je pak náplní celého našeho pozemského života. Kdo chce boha vysvětlit, chce ho také ovládnout - dělá z něj modlu. Zcela pochopitelný Bůh není živý Bůh.
Mám otázku je nad jedním: Píšete "Bůh je bytost zcela jednoduchá." Jak tomu mám rozumět? Myslíte tím Otce? Pak byste se, dle mého názoru, ovšem střetával s athanasiovým článkem "Qualis Pater, talis Filius, talis Spiritus Sanctus." Budu moc rád, když bude debata pokračovat a tento svůj výrok my osvětlíte. Jinak, ještě jednou díky! Tomáš

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód