Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Re: Svěcení Neděle

Od: Anonym: Istvánfyi Aladár <> ( ---.i4g.tmcz.cz )
Kdy: 13. 09. 2010 21:34
Předmět: Re: Svěcení Neděle

Hebrejský originální text má pro sobotu jako den odpočinku výraz "šabbat", pro sobotu jako sedmý den výraz "jom ha-š´vií". Kdo jen něco málo ví o hebrejštině a hláskách třených a ražených, jistě ví, že oba tyto výrazy s sebou velice úzce souvisejí. Nebude jistě sporu o tom, že ve Starém Zákoně je explicitně nařízeno zachovávat a světit "sedmý den" jako "den odpočinku" na památku a zpřítomnění odpočinutí Hospodinova při Stvoření světa (jizkor w-zachor - vzpomeň a zachovej). Křesťan je však Nové Stvoření. Byl pokřtěn v Krista, a Krista oblékl. Zaznělo tu, že Náš Pán Ježíš Kristus sám zachovával Sobotu (šabbat). To je jistě pravda. Jednak byl dle těla Žid, jednak, dosud netrpěv a nevstav z mrtvých… Dokonce bych řekl, že jeden šabbat (a to šabbat ha-gadol - tedy tu sobotu, která leží uvnitř sedmidenního svátku Pesach) zachovával způsobem až ad absurdum (v lidském vnímání) dokonalým - ležel mrtev v hrobě. Po skončení této soboty však započal Nové Stvoření - svým Zmrtvýchvstáním! A Církev, Jeho Mystické Tělo od prvopočátku, slaví a zpřítomňuje tuto jeho Památku v první (nebo chcete-li osmý (jako nové stvoření) den týdne. Doklady nachází již ve Skutcích Apoštolských. A hned první neděli po té, co Kristus Pán vystoupil na nebesa - byli všichni tehdejší Jeho učedníci shromážděni… proč asi? Jistě, byl svátek Šavuot, ale přesto… Další doklady nacházíme v Pavlových listech: 1. Korinťanům 16: 1,2. Nařízení dělat sbírky ve prospěch palestinských křesťanů první den v týdnu (tj. v neděli) ukazuje na posvěcení tohoto dne a bohoslužebná shromáždění. Velmi ranné svědectví nám přináší sv. Justin Mučedník (pol. 2. století) Laodikijský koncil (364) exkomunikuje všechny ty, kteří by chtěli světit sobotu jako Židé… Na druhou stranu, právě pro sepětí se vzpomínkou na Stvoření světa, zůstala na Východě sobota jistým způsobem vyjímečným dnem, nikoliv pouhým všením dnem jako na Západě. Ve dnech Velikého postu se plná liturgie (Eucharistie) koná pouze o sobotách a nedělích. O sobotách se také uvolňuje půst (jedna z velkých výtek Východních směrem ke katolíkům je, že se o sobotách postí… Dalo by se toho napsat jistě více, ale snad toto prozatím postačí…

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód