Téma: Podiv

Od: Anonym: Václav Dostál <> ( ---.bluetone.cz )
Kdy: 02. 04. 2005 16:25
Předmět: Podiv

Navigace: link | přehled | fórum
Divím se, že v ČCE existuje tolik anonymů. Letmým nahlédnutím v jejich zprávách nevidím nějaké kontroverzní nebo provokativní věty, za něž by se měli stydět a tudíž skrývat jméno. Někdo může tvrdit, že jsem "ze staré školy" - je mi 66 let. Já si ovšem nemyslím, že je to otázka věku.
Od: Anonym: Petr <> ( 62.168.44.--- )
Kdy: 29. 05. 2005 21:23
Předmět: Re: Podiv

Václav Dostál napsal(a):
Divím se, že v ČCE existuje tolik anonymů. Letmým nahlédnutím v jejich zprávách nevidím nějaké kontroverzní nebo provokativní věty, za něž by se měli stydět a tudíž skrývat jméno. Někdo může tvrdit, že jsem "ze staré školy" - je mi 66 let. Já si ovšem nemyslím, že je to otázka věku.
Nemyslím, že je to otázka věku, třeba v mém případě. Strýc byl farář, bratranec je farář a pokud něco napíšu, není to ze strachu, když se nepodepíšu ale proto, aby nespojovali jiní mne s nimi, pokud se názor někomu nelíbí. Tedy nechci být spojován, ne kvůli věku a pokud se můj mázor nelíbí, aby neosočoval jiné.
Od: Anonym: Alois Anonym---.bluetone.cz )
Kdy: 31. 03. 2006 09:31
Předmět: Re: Podiv

Já také rád píší jako anonym. Dává mi větší prostor pro svobodu slova. Takto můžu třeba říct, že
synodní rada je banda tupých hlav
(to je jen příklad, ve skutečnosti si to nemyslím) a v něděli až půjdu do kostela, tak mě neukamenují. Hurá
Od: Anonym: Jiří Deštenský <> ( ---.karneval.cz )
Kdy: 16. 03. 2008 18:16
Předmět: Re: Podiv

Já bych viděl v tomto problému ještě jeden aspekt, a musím bohužel říct aspekt, který doprovází celé křesťaství po celé věky, a tím je pokrytectví. Kážou vodu a pijí víno - i tímto příměrem se dá vyjádřit podstata jednoho z největších náboženství na světě. Bohudíky mohu tyto věci posuzovat zvenčí, z odstupu, neboť jsem před časem z ČCE vystoupil, právě pro poznání neskutečného pokrytectví, které doprovází toto náboženství na všech úrovních. Křesťané si hrají na něco co nejsou a nikdy nebudou a na ožehavé problémy mají po ruce vždy dostatek alibistických argumentů a odpovědí. Oblíbeným argumentem je např. "Všichni jsme hříšní, ale skrze víru v Krista nám bude odpuštěno." Nad takovým přístupem k vlastní zodpovědnosti či spíše nezodpovědnosti za vlastní život se mi skutečně dělá špatně. Věř a hřeš - takhle fikaně to vymyslel Luther a v duchu této teze směle nenáviděl Židy. Opravdu milující náboženství následovníků Ježíše. Kdyby dnes chodil Ježíš po Zemi, musel by se doslova zhrozit co z jeho odkazem udělali tzv. křesťané. A mohli bychom pokračovat, ale má to cenu? Fanatiky přesvědčovat nelze, ti musejí buďto dostat pořádně přes hubu aby procitli, nebo rovnou vymřít, to je nejspolehlivější. Amen
Od: Anonym: Jiří Hoblík <> ( ---.addr.cabelmedia.cz )
Kdy: 26. 03. 2008 17:01
Předmět: Re: Podiv

Sice je mezi křesťany tolik pokrytců, že se církevního děni raději příliš neúčastním - a mám takřa nulovou naději, že mne někdo přesvědčí o jiné alternativě, ale kvůli ostatním na církvičku nedlabu.
A dát se k ateistům nebo indiferentním - to by bylo jen zvolit pokrytectví v jiné barvě. Namlouvat si, že s tou hříšností to zas tak žhavé není a mezi nekřesťany se jí zabývat nemusím - co to je?
V poslední době analyzuji licoměrnost, jak jsem se s ní setkal a píšu o tom. Není to geniální všelék, ale pořád lepší, než se trefovat zvenku do něčího nitra - protože pokrytectví je vnitřní, a tudíž nepolapitelnou věcí. Dá se o něm mluvit jen nepřímo. Howgh.
Od: Anonym: Jiří Deštenský <> ( ---.karneval.cz )
Kdy: 09. 04. 2008 14:23
Předmět: Re: Podiv

"- a mám takřka nulovou naději, že mne někdo přesvědčí o jiné alternativě…" Není to spíše o tom, že o jiné alternativě byste se měl přesvědčit sám? Myslíte si, že snad jediným řešením je řešení stádní? Ne, není to překlep, píší stádní jako stádo. Třeba jako stádo ovcí, ke kterým se křesťané rádi přirovnávají. K hloupým ovcím, které se nechají ostříhat nebo bez protestů odvést na porážku. A církev je takovým střihačem ovcí. Celá staletí odstřihuje lidem vlastní rozum a kdo přece jenom kope, tak toho přiváže, nejlépe ke kůlu na hranici. A neříkejte mi, že protestantské církve jsou v tomto směru jiní než jejich katoličtí bratři. Stačí jen jít trochu více do historie a nebaštit farářům i s navijákem řeči o tom, že protestantismus se distancuje od všeho neřádstva, kterým proslula katolická církev po celou důbu své aktivní působnosti. I protestanté upalovali a nenáviděli Židy. Takže zpět na začátek - alternativu hledejte v sobě, jsou řešení, ale musíte je hledat tam, kde duchovní společenství resp. její představitelé, nemá prostor ke zneužití své moci. Kde již z podstaty svého duchovního nazírání nelze formulovat toto společenství jako instituci. A nemusíte se zříct společenství duchovních bratří, ale otevřou se vám najednou nové možnosti a obzory. Chce to pouze jediné - jako člověk, který dostal od Boha rozum a svobodu volby - pochybovat. Pochybujte o tom, že křesťanská církev má pravdu. Mějte tu odvahu přiznat sám sobě, že jste možná na čas uvěřil něčemu, co se jevilo jako skvělé, co překonává vše ostatní. Ve skutečnosti je křesťaství geniálně promyšlená manipulace, zneužívající poznané pravdy o člověku. Aby bylo jasno i Ježíš se v tom ocitnul nevinně. Sám nevěděl jakou roli později sehraje v režii všemocné církve. Není vůbec nezajímavé zaměřit se na historické prameny, kde se vám Ježíš objeví najednou v úplně jiném světle a jeho poselství dostane poněkud jiný, hlavně však důvěryhodnější, význam, než jak nám ho namlouvá po celá staletí církev. Zkoumejte slova prezentovaná církví v dobovém kontextu a jestli nebudete chtít lhát sám sobě, tak je budete muset každopádně přehodnotit. Takže do nikoho se nestrefuji zvenku. Pouze konstatuji věci, ke kterým jsem dospěl po letech osobních zkušeností. A nemyslete si, že můj odchod z ČCE byl nějaká uražená ješitnost, nebo náhlé hnutí mysli. Byly to roky postupného poznávání, že i v tomto prostředí, kde se slovo pravda skloňuje ve všech pádech, má ta jedna jediná pravda nakonec dvě strany. Jednu, která je vidět a druhou, o které se raději nemluví. A to je dost proti mému přesvědčení. Nejsem naivní abych si myslel, že to takto nechodí, chodí a všude. Ale tím to nekončí, spíše vše začíná. Mějte se fajn. Zdraví Vás Jiří Deštenský
Od: Anonym: Jan Dospiva <> ( ---.74.broadband4.iol.cz )
Kdy: 12. 04. 2008 23:15
Předmět: Re: Podiv

"Takže zpět na začátek - alternativu hledejte v sobě, jsou řešení, ale musíte je hledat tam, kde duchovní společenství resp. její představitelé, nemá prostor ke zneužití své moci. Kde již z podstaty svého duchovního nazírání nelze formulovat toto společenství jako instituci. A nemusíte se zříct společenství duchovních bratří, ale otevřou se vám najednou nové možnosti a obzory."
Mohu se dozvědět, o které společenství se jedná?
Od: Anonym: Jiří Deštenský <> ( ---.karneval.cz )
Kdy: 14. 04. 2008 15:35
Předmět: Re: Podiv

Vážně nevycházím z údivu. Jak můžeš klást takovou otázku, a výše citovat z mého příspěvku. Tak pro ujasnění pojmů a dojmů ocituji ze tvé citace: "…musíte je hledat tam, kde duchovní společenství resp. její představitelé, nemá prostor ke zneužití své moci. Kde již z podstaty svého duchovního nazírání nelze formulovat toto společenství jako instituci." Napsal jsem snad jasně - nelze formulovat toto společenství jako instituci. Tím je snad řečeno vše podstatné, ne? Je opravdu tak těžké představit si okruh lidí, přátel, které sdružuje nevyslovené duchovní klima, všichni vědí, že ve svých životech stojíme před něčím velkým, co nás přesahuje, co nelze vměstnat do slov, ale ani do žádné organizace, ti lidé se spolu scházejí při nejrůznějších příležitostech, třeba si na návštěvě vypít lahev vína, poklábosit si, předávají si nejrůznější obohacení ať jsou čerpána z dálněvýchodní filosofie, ze současného umění, z osobních zkušeností atd. atd. Nemusejí přece vůbec mluvit o víře podle nějakých pravidel, tradic, žijí svůj život, chtějí ho prožít plodně, zajímavě a chtějí být prospěšní těm druhým. Je to málo? Mě osobně to bohatě stačí a naplňuje mě to, stýkám-li se s lidmi, se kterými jsem naladěn na stejnou strunu. A naplňuje mě to mnohem více, než když jsem neděli co neděli poslouchal mentorování pana faráře.
Od: Anonym: Jan Dospiva <> ( ---.74.broadband4.iol.cz )
Kdy: 14. 04. 2008 17:40
Předmět: Re: Podiv

Myslím, že je rozdíl mezi klábosením přátel mezi sebou a společným duchovním životem, společným obracením se k něčemu, co nás přesahuje. Ale když někomu stačí to první (byť je to dobré, důležité a potřebné) a vydává to za plnohodnotný duchovní život, budiž, mě by to samo o sobě duchovně nenaplnilo. Ale pokud se jedná o to druhé, neznám dokonalé společenství, neznám učení, které by nebylo možné zneužít. A právě v těch neformálních, neinstitucionalizovaných společenstvích bez řádu a pravidel je největší prostor pro zneužití moci.
Od: Anonym: Jiří Deštenský <> ( ---.karneval.cz )
Kdy: 14. 04. 2008 19:41
Předmět: Re: Podiv

Je zsjímavé, že jsi si mezi všemi slovy ,které jsem použil vybral zrovna slovo klábosení. A přitom tam hovořím o dalších, mnohem důležitjěších věcech. I to o něčem svědčí. Ale to je jedno - kdo máš uši k slyšení, tak slyš, že? No, a tvůj závěr, ten skutečně nemohu nenechat bez povšimnutí. To myslíš skutečně vážně, že - "…právě v těch neformálních, neinstitucionalizovaných společenstvích bez řádu a pravidel je největší prostor pro zneužití moci."? Já si myslím totiž pravý opak. V instituci, kde se podaří "obecný lid" srovnat pěkně do lajny, vykrystalizuje vždy nějaký ten neomylný vůdce, spasitel, který je nejpovolanější, nejmoudřejší, neomylný a tudíž hodný obdivu a úcty (byť toto je někdy nutno si vynutit s menším či větším důrazem). No, proti gustu žádný dišputát - svět chce být klamán, takže každému co jeho jest.
Od: Anonym: Jan Dospiva <> ( ---.74.broadband4.iol.cz )
Kdy: 14. 04. 2008 23:47
Předmět: Re: Podiv

Pokud budete jen společností přátel nezávazně debatujících o Bohu, duchovnu atd., pak je to v pohodě, pokud se ale taková společnost promění v náboženskou skupinu (a to je logický vývoj, pokud chcete být i duchovním společenstvím, které např. společně medituje, modlí se apod.), pak plně platí, co jsem napsal.
Od: Anonym: Jiří Deštenský <> ( ---.karneval.cz )
Kdy: 15. 04. 2008 18:20
Předmět: Re: Podiv

Nevím proč by to měl být logický vývoj. Spíš bych řekl, že logický vývoj je, že se v současné době lidé odklánějí od oficiálních církevních a náboženských institucí a hledají víru v sobě, vytvářejí si individuální, osobní náboženství, naprosto nezávislé na světu a na tradičních věroučných doktrínách. Osobně chápu tento jev jako další přirozený stupeň ve vývoji duchovnosti člověka. I náboženství stejně jako další společenské, ekonomické, sociální atd. jevy má svůj vývoj a každá jeho etapa patří jiné historické době. Tradiční institucionální náboženství je dnes již překonaná forma, která prožívá dílem setrvačnosti svoji poslední fázi. Mnoho důkazů lze snést na podporu tohoto tvrzení. Některé bychom mohli vytáhnout z jiných příspěvků jako např. zracionalizování chápání biblického textu. Rovněž tak růst vzdělanosti v současné době a počty tradičních věřících položené na misky vah, hovoří dostatečně samy za sebe. Jsem přesvědčen, že současní lidé chtějí o Bohu přemýšlet vlastním rozumem, chtějí objevovat vlastní cesty, než se podřizovat vyčichlým liturgiím a náboženským rituálům.
Od: Anonym: Jan Dospiva <> ( ---.74.broadband4.iol.cz )
Kdy: 15. 04. 2008 19:41
Předmět: Re: Podiv

Před svou konverzí jsem měl přesně takové osobní náboženství, věřil jsem v jakéhosi boha filozofů, než jsem zjistil, že takový bůh je chiméra, že pěstovat si svého privátního boha je k ničemu, a do mého života zasáhl Bůh, který je živý, který se projevoval v dějinách, Bůh Abrahamův, Izákův, Jákobův.
Ale jak píšu jinde, každého svobodná volba.
Od: Anonym: Jiří Deštenský <> ( ---.karneval.cz )
Kdy: 15. 04. 2008 22:41
Předmět: Re: Podiv

Teď z tebe promluvil farář. Ano Bůh Abrahamův, Izákův, Jákobův. A jiní nemají nárok protože Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův přikázal - všechny pobijte jako klaté a nikoho neušetřte.
Od: Anonym: Jan Dospiva <> ( ---.74.broadband4.iol.cz )
Kdy: 16. 04. 2008 09:12
Předmět: Re: Podiv

Samozřejmě :-)
Od: Anonym: Alena <> ( ---.102.broadband3.iol.cz )
Kdy: 31. 03. 2006 08:03
Předmět: Re: Podiv

Skutečně velmi mnoho anonymů, škoda. Čeho se všichni bojíme ? Bude-li chtít někdo škodit, bude škodit i přes rádoby utajované adresy, schovávání za anonymy. A bude-li chtít někdo podat ruku k přátelství, ke konverzaci - možná ho odradím různým schováváním sama sebe. Nebo se mýlím ? Srdečně všechny zdravím a všem přeji pěkný víkend a hlavně bez velké vody. Zdravím Alena
Od: Anonym: Jaroslav Pechar <> ( ---.107.broadband5.iol.cz )
Kdy: 04. 04. 2006 07:54
Předmět: Re: Podiv

Ona je za tím v množství případů hádám obyčejná lenost. Mohl bych se přihlásit, kdybych si pmatoval jméno a heslo. Ale jsem hlava děravá a tak je pro mne anonymní přihlášení jednodušší.
Od: Anonym: Alena <> ( ---.102.broadband3.iol.cz )
Kdy: 04. 04. 2006 09:03
Předmět: Re: Podiv

Srdečně všechny zdravím, jistě to není o věku, ale je pravdou s tím pamatováním hesla a dalších. Vždyť je tolik dalšícjh, že by snad i bez povinného hesla šlo se bavit a diskutovat o všem. Vždyť spíš než o čemkoliv - tak tu diskutujeme o anonymním přihlášení. Ale víme, jaké kdo z nás má problém, co ho těší, co ho zajímá, co chce sdělit, čím se rozdělit? Otevřme svá srdce bez obav - odešlo-li mládí, starší člověk již hůř hledá přátelé pro povídání, lidi kolem sebe, kteří mu věří, že je stále v práci dobrý, jen ty roky v občanském průkazu přibývají a stejně tak i vrásky , ale i životní zkušenosti. Najde se parta lidí, věkem nad… sát, ale s chutí do života ? Alena