Systematické otázky


Odpověď na příspěvek: Aby byl obrazem Božím+časové hledisko

Od: Anonym: Adam Balcar---.fdlnet.cz )
Kdy: 09. 12. 2005 13:39
Předmět: Aby byl obrazem Božím+časové hledisko

Chtěl bych tento velmi fundovaný příspěvek z Loun doplnit a pokud možno rozšířit ještě o jeden postřeh (mohu-li to tak odvážně nazvat): je třeba ještě rozlišovat jakoby prostorové hledisko a časové hledisko. Pokud uvažujeme ryze v prostoru (byť jakkoliv pomyslném, matematickém), jeví se nám otázka velmi kategoricky: Bůh musí být takový…, a nebo to není Bůh. Tím si v podstatě zaškatulkujeme Boha do nějaké rádoby obecnější kategorie (dobra) a uděláme si z něj takového v nejlepším případě kanárka v klícce, který je závislý na naší péči (třeba jen myšlenkové). Vezmeme-li ale v potaz také hledisko časové, dostaneme se už o kousíček dál a Bůh se nám najednou vyjeví mocně také jakožto Pán dějin. Měl první slovo na začátku, takové jaké chtěl. Pak tu byl člověk a dějiny a také zlo, přesto nastal nebo tu byl čas milosti (byť někdy trestající milosti) - čas milosti nastal vrcholným zp. s příchodem Ježíše Krista, v něm se milost zhmotnila a přiblížila i tomu nejhoršímu zločinci a zrádci. Záleží na nás teď, jak s čase milosti naložíme, jak na Boží milost zareagujeme. Tento čas je jenom jakousi lhůtou, která vyprší. Kdo zlehčí Boží milost, kdo ji bude znevažovat a tím i Boží majestát, ten pak pocítí také Boha samého jako toho zlého, ovšem spravedlivě zlého reps. toho, který projevuje zlobu a nechá lidi, aby ji také pocítili - zůstává Bohem, tedy někým mocným. je docela jedno, zda si toto dějinné schéma představujeme v horizontu jedné vteřiny, jednoho rozhodnutí, či celého věku lidstva, popř. věku přírody, ale pokládám za nutné povýšit časovědějinné hledisko nad pouze prostorové. Jsou totiž různé Boží časy. Bůh je ten, kdo je první a kdo je iniciativní, Bůh ale také není lhostejný vůči nám, ale reaguje také na nás. Tolik jenom k doplnění úderného příspěvku z Loun. Zdraví A.B.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód