Systematické otázky


Odpověď na příspěvek: Re: K PROBLÉMU BOŽÍ TROJICE

Od: Anonym: Alex---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 20. 10. 2021 22:35
Předmět: Re: K PROBLÉMU BOŽÍ TROJICE

"Nejsilnější důkaz" Boží trojice - pouhá vsuvka do Písma Zjevení 22/18,19: "Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví tohoto svitku: kdo by k nim něco přidal, tomu Bůh přidá ran zapsaných v tomto svitku; 19a kdo by ze slov svitku tohoto proroctvíněco odejmul, tomu Bůh odejme jeho díl ze stromu života a ze svatého města, které byly popsány v tomto svitku."
„Jako nejsilnější důkaz je vždy předestřen Jan Epištola první, verše 5 :7 - 8: "Nebo tři jsou, kteříž svědectví vydávají na nebi: Otec , Slovo a Duch svatý, a ti tři jedno jsou. A tři jsou , kteříž svědectví vydávají na zemi: Duch a voda , a krev, a ti tři jednou jsou. " Jeden problém – tato věta “Otec , Slovo a Duch svatý, a ti tři jedno jsou” byla dlouho rozpoznávána jako interpolace (zavádějící vložení ) v "Králi Jakubově verzi bible", původem z poznámky na okraji zahrnuté do písma při pozdějším kopírování. "Vykladačova bible" komentuje : “Tento verš v Králi Jakubově verzi bible musí být odmítnut. Neobjevuje se v žádném starém řeckém rukopise ani není citován žádným řeckým otcem, ze všech verzí jej obsahuje jen ta latinská a to ani ne ta nejstarší. Nejstarší rukopisy jej neobsahují. Jako Dodd ("Janovy epištoly", strana 127) připomíná, ‘Je poprvé zaznamenán jako součást I Jan Priscilliánem, španělským kacířem, který zemřel 385 a postupně si našel cestu do latinského rukopisu , až byl nakonec přijat jako část autorizovaného textu. "
„C.J . Scofield, osminásobný doktor teologie stanovuje ještě jasněji: "Je všeobecně odsouhlaseno, že tento verš byl do rukopisu vsunut .” Jak si I Jan 5: 7 získal populární přijetí není studentům teologie záhadou. Tato vsuvka uspokojila ty, jenž hledali podporu pro svou ideologii. V souladu s příslovím, že lidé nevidí svět takový, jaký je, ale jací jsou oni, tento verš posloužil těm, kteří chtěli prosadit svou pravdu bez ohledu na zdroj . Slovy E. Gibbona: “Zapamatovatelný text, který uplatnil jednotu Tří, kteří svědčí na nebi je odsouzen univerzálním tichem ortodoxních otců, starých verzí a autentických rukopisů… Alegorický výklad, formou , možná poznámky na okraji, narušil text latinské bible, který byl měněn a opravován v temném období deseti století. S vynálezem knihtisku se vydavatelé vzdali svým vlastním předsudkům, nebo těm jejich doby a svatý podvod, který byl přijat se stejným nadšením Říma i Ženevy byl rozmnožen do každé země a jazyka moderní Evropy. "
Jsouc rozpoznán jako nemající dostatečnou podporu ve starých rukopisech byl I Jan 5: 7 vymazán z mnoha moderních a považovaných překladů (Revised Standard Version 1952 a 1971, New Revised Standard Version 1989, New American Standard Bible, New International Version, The Good News Bible, The New English Bible , The Jerusalem Bible) Více zarážející je ovšem množství překladů, které tento verš přes jeho neautentičnost stále znovu a znovu zařazují do nových vydání. Podobně nové vydání "The New King James Version of the Bible ", se zdráhá opravit verzi z 1611 z obavy ztráty platícího posluchačstva, kongregace a nepochybně podpory publikovatele. Tak tato vsuvka přetrvala staletí, přítomná v Bibli krále Jakuba skoro 400 let a nyní vstupující do nového vydání.“ Zdroj http://xchat.centrum.cz/~guest~/forum/tree.php?root=1&;id_parent=1&id=16396&id_topic=1960658
Stejně tak uvádí Překlad O. Petrů v poznámce k veršům z Jana 5/7,8, že se jedná o vsuvku podporující trojici , která k původním textům nepatří, objevila se ve 4.st, kdy byla také přijata nauka o Trojici na koncilu v Niceji. https://www.facebook.com/notes/preco-verimneverim-ze-duch-svaty-je-jedna-z-osob-trojice-a-v-trojicu/je-u%C4%8Denie-o-trojici-pravdou-o-bohu-1%C4%8D%C3%A1st/512505228851310
- OP „Ducha, vodu a krev, a ti tři jsou zajedno. a — „Třeba se tu zmínit o tzv. Comma Ioanneum (janovském úryvku) neboli o slovech, která má tady navíc Vulgáta (ta vložka je uvedena proloženě): „Tři jsou, kteří vydávají svědectví na nebi: Otec, Slovo a Duch svatý, a tito tři jsou jedno; a tři jsou, kteří vydávají svědectví na zemi: Duch, voda a krev, a tito tři jsou jedno.“ Je to vyznání víry v Trojici, posvěcené staletým užíváním v liturgii. K biblickému textu však ta slova nepatří. Byla to původně okrajová poznámka, později přejatá do textu. Nejstarší svědek této vsuvky je Priscihán (kolem r. 380). „
http://www.obohu.cz/bible/index.php?por%5B%5D=CSP&;por%5B%5D=PMP&por%5B%5D=ZP&por%5B%5D=OP&por%5B%5D=CRP&por%5B%5D=BKR1&por%5B%5D=BKR&por%5B%5D=NBK98&por%5B%5D=NBK&por%5B%5D=NBK06&por%5B%5D=B21&por%5B%5D=JB&por%5B%5D=PNS&por%5B%5D=NK&por%5B%5D=COL&por%5B%5D=HEJCL&por%5B%5D=KLP&por%5B%5D=VS&por%5B%5D=ROH&por%5B%5D=SKP&por%5B%5D=SEP&por%5B%5D=SEVP&k=1J&styl=PR&kap=5&vyberpor=porovnat

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód