Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Ad) Narození Ježíšovo / Početí - záměrné nebo náhodné?

Od: Anonym: Petr Š. <> ( ---.casablanca.cz )
Kdy: 03. 05. 2016 12:44
Předmět: Ad) Narození Ježíšovo / Početí - záměrné nebo náhodné?

Uživatel Evangnetu Jirka S napsal(a):  
 Narození Ježíšovo.1  V případě Josefa a Marie došlo k nehodě a Marie otěhotněla dříve, než byl  uzavřen první sňatek.  
Vše dobré, pane Jirko, nevím zda zde ještě občas nakouknete, ale pokusím se napsat něco k otěhotnění Marie:
Lukáš, z jehož evangelia vychází teze víry o tzv. početí Ježíše z Ducha svatého bez přičinění muže, nezmiňuje, že by Josef měl záměr propustit Marii nebo o tom vůbec rozvažoval. Josefa zmiňuje spíše okrajově jako Mariina snoubence a že byl z rodu Davidova. Soustředí svůj příběh spíše na Marii, což se zdá být přinejmenším divné, protože Mesiáš podle Písem měl být potomkem Davidova rodu, avšak Lukášovi jde o naplnění zaslíbení daného Izraeli o Davidovském Pomazaném králi. Lukášovi snad nešlo o nějaké zázračné početí Duchem svatým bez přičinění muže. Marii „anděl“ zvěstoval, co se stane, že na ni přijde Duch svatý a moc Nejvyššího ji zastíní a proto také to, co se z ní narodí, bude nazváno Syn Boží. Slovům o záštitě (zastínění) Nejmocnějšího a o Zasvěcení (nazarejství) svého syna (Ježíše) Bohu, byla pro Marii dostatečným důvodem, aby mohla otěhotnět z Josefa dříve, než se naplnil čas jejich zasnoubení k manželství. Vyřčené blahoslavenství (a „andělské slovo poslání“) tak nemusí být o Ježíšově „duchovním“ početí, ale o naplnění Mesiášského zaslíbení v synu, který se měl Marii narodit. A Marie ve svém velebení Boha v odpovědi na Alžbětino blahoslavenství k ní vyřčené zmiňuje, že Bůh její Zachránce (Ochránce), shlédl na její ponížení služebnice, (že uposlechla „anděla“), a bude za to blahoslavena, protože se naplní to, co bylo zaslíbeno. Dívčino ponížení je zmiňováno záměrně. Stejně tak i to, že se Alžběta ukrývala před veřejností do 5-tého měsíce svého těhotenství! Tedy závěrem k Lukášovu evangeliu: Vůbec mi nepřipadá, že by naznačovalo, že by měla Marie otěhotnět zázrakem shůry a nezmiňuje, že by Josef chtěl kdy Marii propustit a vzdát se ji. Naopak uvádí Josefa za rodiče Ježíšova, za jeho otce, i Marie veřejně před učiteli Zákona uvádí Josefa za otce Ježíšova. I apoštol Pavel, jehož Lukáš následoval na jeho cestách, má Josefa za Ježíšova pravého otce. Ježíš čelil narážkám farizeů či zákoníků o svém početí ze smilstva, tedy že byl počat a narodil se v době, když ještě nebyli Josef s Marií manžely. Lukáš také uvádí, že Ježíš byl Mariiným prvorozeným synem – jejím prvorozeným.
Evangelistu Jana příliš narození Ježíšovo nezajímalo, nepodává o tom zprávu. O Ježíši se zmiňuje jako synu Josefově, za Josefova syna ho měli učedníci a vespolek židé. Podobně je na tom Marek.
Matouš vypráví příběh o Ježíšově početí (zrození), souhrnně vykládám takto: Marie s Josefem již byli snoubenci. Doba zásnubní byla jakousi dobou zkušební pro manželství. Dříve než se stali manžely, než jako snoubenci začali spolu žít v domácnosti, (v překladu – dříve než se sešli – sejít se tedy museli při zásnubách – kněz nebo otec vkládal pravou ruku snoubenky do pravé ruky snoubence a zavázal je k manželství, snoubenci sobě činili také smlouvu, byli již nazýváni manžely - ženou a mužem, se stejnými právy a povinnostmi manželů, pokud by měla snoubenka během již této doby vztah s jiným mužem, byla pokládána za cizoložnici a pokud by ji muž nechtěl přijmout za manželku, musel ji dát rozlukový lístek rozvodu), bylo shledáno, že otěhotněla, jak uvádí Matouš z Ducha svatého. Marie tedy otěhotněla ještě dříve, než jako snoubenka Josefova se nastěhovala do jeho domu. Protože právě otěhotněla dříve, než ji oficiálně Josef přijal do svého domu, byla by Marie vystavena pohaně, neboť by se mohlo mít za to, že její dítě nebylo počato Josefem. Na radu a příkaz „anděla“ ( výraz pro posla, rádce vykládající znamení – zjevující sny - znamení) Marii přijal do svého domu, ale neobcoval s ní, dokud se Ježíš nenarodil. Josef přijímá vysvětlení (výklad) „andělovo“, že co bylo v Marii počato, pochází z Ducha svatého. Už to je zajímavé, že Marie měla být shledána (bylo zjištěno, poznáno) těhotnou z Ducha svatého dříve, než „anděl“ Josefovi vysvětlil, že co v ní bylo počato, je z Ducha svatého. Kdo to mohl vědět a shledat dříve, že otěhotněla právě „z Ducha svatého“, a že by Josef její těhotenství za početí „z Ducha svatého“ neměl, dokud mu to neřekl „anděl“? Druhotná církevní tradice, která se prosadila, věří, že Marie jaksi „zázračně otěhotněla“ z Ducha svatého bez přičinění Josefova a že ji chtěl Josef propustit kvůli tomu, že mu byla nevěrná . O důvodu Josefově, proč chtěl Marii propustit, se ale Matouš nezmiňuje. Zmiňuje důvod, proč ji chtěl propustit potají – že byl spravedlivý a že ji nechtěl vystavit (veřejné) hanbě, a proč ji nechtěl přijmout za svou manželku – že byla těhotná. Zmínka o Josefově spravedlnosti není pravděpodobně náhodná. Spravedlnost neznamená svatost, ale jednání, které odplácí každému pravým soudem, proto také Josef rozvažoval a rozvážil. Proč rozvážil ve svém srdci, že si Marie nezasluhuje veřejné pohany z rozvodu za své těhotenství, když by nevěděl, že otěhotněla „z Ducha svatého (z Boží vůle)“? A proč ji chtěl propustit potají? Jistě měl k tomu svůj spravedlivý důvod. Josef tedy věděl, že Marie počala „z Ducha svatého“, a bylo by nespravedlivé ji vystavit potupě, jejíž byl asi příčinou. Chtěl ji však i tak propustit, ač potají. Proč? Podle „anděla“ se bál ji přijmout za manželku. Snad věděl, proč je Marie těhotná. Josef se snad i bál o sebe. Byl přeci jen uznávaným prvorozeným nástupcem Davidova rodu, z jehož beder mohl vzejít Mesiáš. A nyní byl před rozhodnutím, zda se s Marií domluvit na tajném neveřejném propuštění. Když promluvil „anděl“ k Josefovi, nemluvil však již o Marině těhotenství, ale o tom, „co v ní“ bylo zahájeno jejím těhotenstvím. A Matouš pak napsal, že se to stalo proto, aby se naplnilo Písmo o tom, že panna (nikoliv v dnešním pojetí panna, ale mladá žena – snoubenka) otěhotní a porodí syna – Immanuele, Syna Božího – Mesiáše. (I dnešní panny otěhotní, někdy ano a někdy ne, a pak porodí, pak již po souloži ale pannami nejsou, ovšem fundamentální výklady mají za to, že Marie otěhotněla jako panna a porodila Ježíše jako panna – tedy bez toho, že by kdy měla intimní sexuální vztah). Podle Matouše tedy Josefovi bylo vysvětleno, že se tak stalo, aby se naplnilo ono Písmo, že mladá žena (zasnoubená) otěhotní a porodí syna, a že toto se stalo, aby se naplnilo ono Písmo.
Na závěr: Rozdíl mezi Lukášovým a Matoušovým podáním o Ježíšově početí spočívá v tom, že Lukáš vykresluje Mariino těhotenství jako plánované, kdežto Matouš jako příhodné. Je to spekulace? Proč? Já v Písmu neshledávám jediný důvod proto, že by měla Marie „zázračně otěhotnět“. Naopak by bylo popřením zaslíbení skrze Písma daná o původu Mesiášově z rodu Davidova – ze semene Davidova. A pro mne byl Ježíš naprosto Synem člověka ze semene Davidova.
Petr Š.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód