Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Re: To jsou tedy argumenty...

Od: Kazatel ČCE Aleš Mostecký <>
Kdy: 27. 02. 2012 18:07
Předmět: Re: To jsou tedy argumenty...

Ach to je mi zase diskuse! Opravdu nerad do ní vstupuji, leč nemohu jinak :-)
Jen k bodu 2. Davida protesta: "Takže co spojení první den po Sobotě? Uvidíme jestli mám zase pravdu já jako doposud nebo ne. Stáhněte si Textus Receptus a vyhledejte si tam ty samé verše co jste tu ukázal a uvidíte, že v originále každé to spojení zní "v jedné s těch Sobot" nebo "té jedné ze sobot" a ne prvního dne týdne nebo první den po Sobotě. Tak to akorát bylo přeloženo, protože se milí teologové domnívali, že v originále je to špatně. Jsou ale překlady, které to mají správně, např. Lutherův překlad a některé další."
Pokud jde o text NZ (omluvte, že neumím přepsat jej na počítači v řeckých písmenech), označuje inkriminovaný den, kdy poprvé zaznívá zpráva o Ježíšově vzkříšení dvěma výrazy: číslovkou "jedna" (popř. "první") a termínem "sobota". (Tak Mk 16,verše 2 a 9.) Ovšem pozor: Číslovky jsou v rodě ženském, kdežto slovo "sobota" je v řečtině rodu středního. Tedy tato dvě slova nepatří k sobě, aby mohla vyjadřovat zbožné přání "v jedné z těch sobot". Číslovky jsou ovšem stejného rodu jako řecké slovo pro "den" (hémera), taktéž rodu ženského. Jde tedy o slovní spojení: "Prvního (dne) soboty." Ano, čtete správně. Termín "sobota" je totiž používán podobně jako naše "neděle" ve dvou významech. A to jako označení pro sedmý den i pro všech sedm dní, tedy týden. Např. "Bude to za dvě neděle." Chápeme, že to bude za dva týdny. (Ještě zřetelnější je to v ruštině, slovanském jazyce nám příbuzném, kde se týden řekne "nědělja", kdežto neděle je, a i za sovětského režimu zůstala, "voskresjenije". Kdo má uši, slyš!) Se sobotou je to stejné. "Prvního (dne) soboty" označuje totéž, co první den týdne, což není sobota. Pro Čecha to kupodivu ale není ani pondělí!
Je škoda, že byly pominuty argumenty kolegy Jiřího Tenglera, který odkazoval na starobylé orientální církve, které se již ve 4. století, které je nám předhazováno jako století změny shůry z nařízení papeže, vyvíjely zcela nezávisle na Římu a přesto tyto církve slaví neděli. Navíc představy o vlivu Říma ve 4. století jsou asi u mnohých značne zkreslené promítáním si pozdějšího vývoje do minulosti. Už před 4. stoletím se mezi křesťany slavila neděle, a to ve všech známých křesťanských církvích. Říká se tomu v dobrém smyslu slova tradice a ta má svou silnou váhu. Nebyli všichni před námi hlupáci, kteří vše četli s nepochopením a všemu rozuměli špatně, kdežto teprve my čteme a chápeme jako první na světě správně.
Ale my můžeme jít ještě hlouběji před 4. století. A to opět do NZ. Opravdu si myslíte, že by apoštol Pavel napsal o Ježíši Kristu: "byl vzkříšen třetího dne" (1K 15,4) a myslel tím na sobotu, která následuje hned po pátku, po dni Ježíšovy popravy, smrti a pohřbu? Nebylo by to pak nutně "druhého dne"?
Pokud jde o Martina Luthera, který to prý má správně, tak si dovolím odcitovat (opět Mk 16,1n.9): "Und da der Sabbat vergangen war … und sie kamen zum Grabe am ersten Tage der Woche sehr früh … Als er auferstanden war frühe am ersten Tage der Woche …" Jestli to má doktor Luther opravdu v cajku, pak to zase nebyla sobota.
Pokud někdo chce křesťanům argumentovat, že je sobota nařízena v Božím zákoně daném skrze Mojžíše lidu Izraele, musí k tomu přibrat apoštola Pavla, díky němuž máme my, křesťané z národů (pohanů), otázku podřízenosti tomuto zákonu vyřešenu: "Sám pod zákonem nejsem … i když před Bohem nejsem bez zákona, neboť mým zákonem je Kristus." (1K 8,20n) Dobré je pak také číst listy Římanům a Galatským, je to moc výživné čtení v této otázce.
Nakonec pak, i když je mi jasné, že zastánce soboty nepřesvědčím, nemohu si odpustit na jejich adresu vážně míněné otázky: Máme-li slavit sobotu, jste, bratři, obřezáni? Střežíte se toho, abyste nepozřeli ani sousto z nečistých živočichů, v našem prostředí pak především z prasat a králíků? O tom, že byste si dali v restauraci mořské plody ani nemluvě. Je maso, které pojídáte, zbaveno vší krve? Přinášíte oběti pokojné, přídavné a zápalné? Není vaše oblečení utkáno z bavlny s příměsí polyesteru proti nařízení Lv 19,19? Ano, vždyť to i mnoho jiného je psáno v Božím zákoně! Pokud jste v naplňování těchto a dalších přikázání liknaví, proč tolik lpíte na dni sobotním? (V žádném případě se nechci dotknout nikoho, kdo je vyznavačem judaismu, Izraelitů od narození. Jde mi o odpověď těm, kdo "prudí" křesťany něčím, co nemá opodstatnění a vylévají si svou protikatolickou nenávist na evangelickém webu. To ovšem "pláčí na nesprávném hrobě.")
S pozdravem a v úctě Aleš Mostecký

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód