Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Re: Úhel pohledu

Od: Anonym: Svobodomyslný přispěvatel---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 23. 07. 2011 20:21
Předmět: Re: Úhel pohledu

Uživatel Evangnetu František Smetana napsal(a):
 Naivně jsem si myslel, že autor tohoto příspěvku - podnětu k diskusi je  veden touhou po spravedlivém Bohu, který nedopustí aby se těm spravedlivým  zde na zemi událo nějaké příkoří.    Ale asi jsem se spletl, obšlehl (?) pár odstavců ze stránek občanského  sdružení Humanistických ateistů a čeká, nevím co… Ani se nenamáhal uvést  zdroj svého „ctrl c“.    Otázka, zda je Bůh všemocný a zda je i spravedlivý a milostivý současně,  může nevěřícímu znít jako jakýsi hlavolam. Pokud je všemocný, jak to, že se  dějí taková zvěrstva na ženách v Kongu, jak to, že se rodí zmrzačené děti  … Při určitých příležitostech je lepší asi pokorně mlčet.    Nechci Vám, pane Svobodomyslný, vytahovat třísku z oka. Sám „dělám, co  můžu“ a vím, že nic z toho bez Boží milosti na posledním Soudu  neobstojí…    Pokud snad považujete víru v milostivého Hospodina za berličku pro  „slabé“, nebudu Vám to vyvracet.    Nedá mi to abych necitoval verše mého oblíbeného Vladimíra Holana:      ANIŽ    Aniž se ukázala, odešla  druhými dveřmi nevinnosti.  Vedle nich a spolu s nimi  znetvořuje nás průvan zdí  na sám jediný žal,  který pro blízkost bytí  nebyl v očekávání nezbytí.  Tak umírají děti. Nerozumím.    (Vladimír Holan SPISY 8 - NOKTURNÁL; Paseka. Praha 2003)    S přáním všeho dobrého. Ale i tak mne napadá otázka, zda zde na Evangnetu se  snažíte poslední týdny klást otázky, anebo už dáváte i odpovědi? Sám sobě,  nebo Vašim čtenářům?    
Bratře Smetano,
děkuji za Vaši reakci. Ano je to vytaženo ze stránek Humanistických ateistů, ale co na tom? A že jsem neuvedl zdroj? Co na tom po druhé? Touhou po spravedlivém Bohu veden jsem. Pokud jde ovšem o Starý zákon, tam ho nenajdu. A ani nikdo jiný, byť budete výklad tohoto textu překrucovat a interpretovat na jakýkoli způsob. Neříkám, že se jedná o naprosto bezcenný text, ba právě naopak. Ze Starého zákona se můžeme velmi poučit o způsobu věroučného nazírání tehdejší doby, můžeme ocenit úroveň etického myšlení starých Izraelizů apod. Co však my s tím dnes? Nemyslíte, že jsme poněkud dál a náš vztah k Bohu se odehrává na poněkud jiné rovině? Proč lidem pořád servírujete jak ti Židé byli fantasticky vyvedeni Bohem z Egypta, jak za ně Bůh bojoval a pomáhal jim, jak Mojžíš dostal Desatero. Věříme snad my, že do Čech skutečně přišel Praotec Čech, Horymír skočil ze skály, Přemysl byl povolán od pluhu apod.? A věří tomu snad někde jinde ve světě? To je naprosto srovnatelné. Starý zákon je zčásti sestaven z pověstí které židovský národ potřeboval ke svému uvědomění, stejně jak ostatní národy mají své pověsti. Zčásti je to historie atd. atd. Mimochodem, proč lidem nenalejete čistého vína a neřeknete např. že Mojžíš nesepsal žádnou z Knih, které jsou mu připisovány, že to bylo jinak. Podle nejnovějších poznatků je autorem Ezdráš a šlo právě o vymezení identity židovského národa. A není vůbec náhoda, že se do Starého zákona dostaly myšlenky převzaté z jiných kultur a je to úplně normální, proč to zamlčovat a dělat, že bible je něco mimořádně jedinečného? Např. jakousi obdobu Desatera nejdeme v egyptské "Knize mrtvých", potopa je obšlehnuta (Vaším výrazem) z Gilgameše (zprávu o potopě nacházíme mimochodem ve všech výnamnějších kulturách starého světa) atd., paralel najdeme hromadu. Tak čemu to vlastně věříte? – náboženství starých nomádů?

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód