Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Re: Církevní restituce

Od: Kazatel ČCE Jaroslav Pechar <>
Kdy: 03. 02. 2011 12:21
Předmět: Re: Církevní restituce

Oj, bratře Dospivo, dám protiotázku - víte byť o jediné budově, pozemku, lesu či rybníku, který římskokatolická církev získala jinak? Opírá se vaše otázka o reálné znalosti, nebo o mlhavou představu, že "církev okrádala chudáky", jak nám to bylo v posledku již od dob národního obrození vtloukáno do hlavy? Je skutečnou obavou, aby se někomu konkrétnímu nestala morální křivda, nebo je ironickým šťouchnutím, kterým se dělá křivda církvi - jenže to "nevadí"?! Moje argumentace je legalistická, protože nic lepšího, než platné zákony, demokracie nemá. Demokracie neargumentuje náladou ve společnosti, obecným povědomím, historickou spravedlností apod., protože si je vědoma chiméričností těchto pojmů. Strany, které se na takovéto věci odvolávají, nazýváme "populistické" a zkušenost ukazuje, že jejich vedení dostává stát do ekonomických i společenských problémů. Považujete-li zákon za špatný, pak apelujte na "svého" poslance, ať se stará o změnu. Jiná cesta neexistuje. Bavme se o konkrétnostech, dejme tomu Teplá u Mariánských lázní - slavný premonstrátský klášter. Celou oblast spravoval šlechtic Hroznata, který svoji neúčast na křížové výpravě vykoupil založením kláštera a věnováním majetku. Neúčastnil se, protože se výprava se vůbec nekonala - kdyby nic dát nechtěl, snadno by to tímto faktem zdůvodnil. Čili o nucení nemůže být řeč. Ovdověl, syn mu zemřel - proto do řádu vstoupil a odevzdal mu majetek. Klášter pak bylo jediné místo, kde se uchovaly zbytky života po několikrát opakované morové epidemii, po které bylo místo znovu dosídlováno. Kde církev udělala křivdu? Koho okradla? Proč musí Tepelský klášter žít z darů zahraničních premonstrátských klášterů, když by ho zlatě uživily výnosy z okolních lesů, tak, jak tomu bylo po staletí? Jen na okraj: pokud byste se dožadoval, aby takto byly popsány všechny nároky církví, pak protiotázka zní - kdo zaplatí tento průzkum? Kdo zaplatí odhadce cen toho kterého rybníka? Církev nabídla smírčí řešení - vzdala se mnoha peněz, na které by měla nárok, za zničené věci nevyčíslitelné umělecké hodnoty, když v Tepelském klášteře sídlila armáda (a v jiných klášterech ustájilo JZD dobytek). Přijala bez debat cenu stanovenou parlamentní odhadní komisí. Přijala nabídku splácení 60 let, i když na našem území od roku 1918 žádné státní zřízení tak dlouho nevydrželo. Vzdala se všeho, co bylo mezitím prodáno někomu jinému, aby se neděla morální křivda - a to všechno proto, aby se situace plus mínus vrátila před únor 1948. Nedělám si iluze o demokratičnosti poválečného Československa, ale nedovážil bych se tvrdit, že s 25.2.1948 nastalo období změn, které k růstu demokracie vedly. Bylo to období, kdy se argumentovalo podobně, jako vy: je jiná doba. Církev je středověký relikt. Proč je světský majetek něco jiného, než církevní?!?!? Mám následujíc dojem: ne, že církev je v zajetí nějakých středověce klerikálních představ, ale naopak právě VY jste v zajetí představ antiklerikálních?! V demokratické a sekulární zemi musí mít církev stejná práva a podmínky, jako kdokoliv jiný.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód