Krize/Vize ČCE

Otevřená diskuze - jakýsi evangelický think tank, který se pokusí dlouhodobě a systematicky zaobírat situací ČCE.

Odpověď na příspěvek: LAICKÁ SLUŽBA V CÍRKVI - 12 tezí

Od: Kazatel ČCE Petr Sláma <>
Kdy: 29. 09. 2010 10:56
Předmět: LAICKÁ SLUŽBA V CÍRKVI - 12 tezí

Úvodní materiál k rozpravě o laické službě v církvi
1. Slovo „laik“ dnes chápeme jako neodborník, amatér. V tomto smyslu se do jazyka rozšířilo z katolického použití, kde bylo protikladem kněze.
2. Bible ale zná především rozhraní lid – ne-lid. Jde o to, že se Izrael stal Božím lidem, hraje se o to, zda jím zůstává (např. Oz 2,1). Nový zákon překvapivě rozšiřuje pozvání do Božího lidu „po všem světě“ (Mk 16,15). Termín „laik“ je odvozen ze slova „laos“, lid; v církvi tedy můžeme hovořit o všeobecném laictví. Anebo naopak s odvoláním na 1Pt 2,9 o všeobecném kněžství.
3. V rámci Božího lidu ale dochází od počátku jeho cesty k rozrůznění, a to podle úkolů, před kterými stál (Mojžíšovi náměstci v Ex 18, kněží a lévijci, soudcové, králové, apoštolové, starší, biskupové, diakoni…).
4. Toto rozrůznění je služebné, funkční. Pověřenci k různým službám (funkcím lidu Božího) jsou v dobrém slova smyslu funkcionáři. Mají své oprávnění do té míry, do jaké napomáhají k plnění úkolu. Tam, kde k plnění úkolu nenapomáhají a spíše mu zabraňují, stávají se předmětem prorocké kritiky.
5. Reformační církve prakticky převzaly podvojnost duchovní vs. lid. Změnily zadání funkcionáře: jeho úkolem není především administrovat svátosti, ale kázat a vyučovat. Lid ale i zde zůstává pasivním konzumentem. Historicky to petrifikovaly bouře blouznivců, proti kterým se Luther rázně vymezil.
6. Toto rozložení funkcí je ale od dob osvícenství zpochybňováno vlnami antiautoritářských revolt. Předposlední dvě v našem prostoru byla šedesátá o po nich devadesátá léta 20.stol..
7. Více než v jiných církvích klade ČCE důraz na teologickou přípravu kazatelů. Zároveň ale takřka nedbá na vlastní obsah této přípravy ani teologického působení svých kazatelů. Vzniká tak dojem, že vzdělání samo o sobě, resp. jen úřední potvrzení o něm, je onou žádoucí průpravou kazatele.
8. Převládající diskurs ČCE jen zřídka koresponduje s elementárními otázkami víry, které mají lidé ve sborech i hledači víry mimo sbory. Tento diskurs lze označit jako farářsko-presbyterně mazácký. Vztahuje se jednak k otázkám úzkého okruhu zděděných evangelických teologumen, jednak k provozním otázkám života sboru či církve. Laikům mimo vlastní vedení sboru v tomto diskursu přísluší především poslouchat.
9. Ve snaze překonat schod mezi duchovním a laiky faráři ČCE většinou ve sborech odmítají přijmout roli duchovního vůdce. Laici (pokud nejsou v církvi nově) to od nich ani nečekají. Ke zpovědi, o radu či přímluvnou modlitbu za faráři nechodí. Náhradou bývá farářům centrální pozice ve zmíněném diskursu ČCE.
10. Řešení vidím v návratu k pojetí sboru jako částky Božího lidu, který ve své obci představuje poněkud cizorodou základnu Božího království.
11. Za konkrétní podobu sboru ručí všichni jeho členové. Ručí také za podobu bohoslužeb i za vyzařování sboru navenek. Při bohoslužbách je třeba vyjít ze zásady, že tím, kdo koná bohoslužby, je z moci Ducha svatého lid jako celek. Úkolem faráře je toto dění teologicky směrovat, pastoračně koordinovat a svátostně mu předsedat. Důležité ale je, aby farář při tomto dění – v duchu mnou již dříve použitého obrazu divadelní nápovědy – laiky pustil ke slovu.
12. Vzhledem k tomu, jak jsou věci v ČCE rozdány, půjde při tomto pouštění ke slovu často spíše o přivádění ke slovu, o pracné přemýšlení a poradu se členy sboru o tom, jak dospět k naplnění předchozího bodu. Rozhodně ale neplatí námitka, že si tímto pojetím faráři usnadňují práci. Pustit či přivést laika ke slovu je pro faráře víc práce než říci to sám.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód