Aktuálně v ČCE

Co hýbe s ČCE...

Odpověď na příspěvek: A nešlo by to brát nějak takhle?

Od: Kazatel ČCE Petr Sláma <>
Kdy: 16. 08. 2012 20:38
Předmět: A nešlo by to brát nějak takhle?

Byly restituce. Nijak dokonalé, s bázlivě střeženým limitem roku 48 (kvůli strachu z Němců), ale lepší tenhle krok ke spravedlnosti než vůbec nic. V rámci této logiky byly církve ponechány v čekárně, hlavně proto, že jde o příliš veliké sousto, navíc horké… Teď to chce pravicová vláda, která má v popisu práce úctu k soukromému vlastnictví, dotáhnout do konce. Střih, příběh číslo dvě: Jako evangelíci diskutujeme o financování církve. Teologicky správnější je samozřejmě kompletní odluka včetně finanční nezávislosti, tedy církev žijící z vlastní štědrosti, vědoucí totiž, co je jejím jediným potěšením… (můžeme sice argumentovat svou společenskou užitečností, ale vidět by ji měl hlavně "uživatel" této užitečnosti – a ten se k tomu nemá; ale právě taková diskuse je také trochu úkrok od té teologické). Zpět k prvnímu příběhu: Katolíci, kteří jsou skutečně naprosto většinovými oprávněnými restituenty (bez 2% úlnými, zaznělo výše) se s ostatními nekatolíky hodlají podělit o desateronásobek nekatolického nároku. Jejich možné motivy mohou být zhruba tyto: politické zprůchodnění celé operace vůči zbytku jiráskovsky naladěného národa, křesťanská láska, gesto lítosti za pobělohoří, investice do ekumeny až olámání hrotů našim palcátům… A co my s tím? Naše stanovisko musí zohlednit čtyři aspekty, a) vládu, b) katolíky, c) samotnou ČCE a d) společnost. S ohledem na a), tedy pokud jde o postoj vůči státu, zcela souhlasím s Joelem Rumlem a SR v tom, že drží basu s katolíky, protože restituce je relativně lepší než nechat to tak. K askektu b) bych nějakou rozpravu s katolíky, proč jsou takto vstřícní, uvítal. Ovšem zcela dramaticky postrádám nějaký celocírkevní rozhovor k aspektu c), jak bude vypadat život církve za svoje, kolik stojí jednotlivé položky církevního života, které z nich jsou "vitální" a které méně… a ta diskuse nemůže nevést také k znovuobjevení momentu dospělého a náročného (a také obětavého) křesťanství. No a k aspektu d), co na to lidi okolo: mně ta procenta nesouhlasu s restitucemi (prý 80%) milá nejsou, ale přesvědčivá také ne. Většina nemusí mít pravdu, zdá se mi ostatně, že i petice křesťanů odmítajících restituce se objevila právě až po soc.dem. volebním zabubnování.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód